۴۰ درصد از هزینه‌های دولت با مالیات تامین می شود

منظور گفت: سیاست ما در دوره جدید مودی یابی سیستمی به صورت حداکثری است که در این رابطه چارچوب هایی تعریف که به تدریج اعلام و پیاده سازی خواهد شد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84867939/%DB%B4%DB%B0-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF

منظور گفت: اینکه در هر ماه می توانیم ۴۰ هزار میلیارد تومان منبع را برای دولت تامین کرده و دولت بتواند با این منابع  هزینه های جاری، پرسنلی و عمرانی را تامین کند مایه مباهات نظام مالیاتی است .

وی با اشاره به اینکه در دوره تحول مالیاتی تمرکز اصلی ما بر استفاده از داده ها و سامانه ها و هوشمند سازی مالیاتی است اظهار داشت: بر همین اساس تلاش خواهیم کردتا اطلاعات حداکثری از منابع مختلف مالیاتی و مودیان بالقوه در اختیار ادارات گذاشته و ادارات می بایست بر روی تحلیل داده ها و بر روی استفاده از ظرفیت داده ها برای واحد یابی سیستمی تمرکز کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «داوودمنظور» روز شنبه در مراسم بهره برداری از ساختمان های اداری استان های البرز، قزوین، اصفهان و کهگیلویه و بویر احمد که به صورت متمرکز در البرز برگزار شد، افزود: دولت مردمی سیزدهم با تمام توان به صورت شبانه روزی در حال تلاش است تا گره از کار مردم گشوده و شرایط مناسب و ایده ای برای شهروندان فراهم کند.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور در بخش دیگری از سخنان خود به راه اندازی افتتاح  ساختمان به مناسبت هفته دولت در استان های البرز، قزوین، اصفهان و کهگیلویه و بویر احمد اشاره کرد گفت: این پروژه ها در زمینی به مساحتی بیش از ۱۵ هزار متر مربع در شهرستان های زرین دشت اصفهان، تاکستان قزوین، یاسوج ، کمالشهر و فردیس البرز به بهره برداری رسیدند.

وی با بیان اینکه امسال میانگین این رقم در حال رسیدن به رکود ۴۰ هزار میلیارد تومان است تصریح کرد: این  وصول ها نه از محل فشار به بخش های رسمی اقتصاد و مالیات دهندگان  منظم در کشور بلکه از محل شناسایی منابع فرار مالیاتی و وصول مالیات از کسانی است که تاکنون یا اجتناب مالیاتی و یا فرار مالیاتی داشتند کهمسیر به طور قطع ادامه می یابد.

منظور با بیان اینکه پایدار ترین و سالم ترین منبع تامین مالی برای دولت ها مالیات است خاطر نشان کرد: این امر بدون دغدغه و نگرانی از تحریم های بین المللی و بدون اینکه به پایه پولی فشار آورده و ایجاد تورم کند دولت را در ارایه خدمات پشتیبانی و تامین مالی انجام می شود.

منظور ادامه داد: برآورد ما این است در دهه فجر ۱۰ ساختمان دیگر را به بهره برداری برسانیم و تاکید ما به تمام ادارات استانی و شهرستانی این است که  یکی از اقدامات مهمی که باید با همکاری معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان  انجام بدهند. پیگیری احداث ساختمان و یا بازسازی ساختمان های اداری و از سوی دیگر تجهیز ساختمان ها بر اساس طرح جامع مالیاتی است که باید به سرعت انجام شود.

وی تاکید کرد: بر همین اساس در صورتی که در یک بازه زمانی ۱۰ تا ۱۲ روز بعد از اینکه ابلاغ انجام می گیرد یک مودی که از طریق پیامک به آنها اطلاع رسانی می شود مراجعه نکرده و برگه تشخیص خود را مشاهده نکند از نظر ما این ابلاغ انجام شده است و دیگر نیازی به ابلاغ کاغذی و قانونی نمی باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه استفاده حداکثری از ظرفیت های مالیاتی کشور بویژه مبارزه با فرارهای مالیاتی و وصول مالیات از تمام منابعی که قانونگذار تعریف کرده یکی از رویکردهای اصلی سازمان امور مالیاتی است اظهار داشت: در هفته  دولت این نوید را می دهیم که امسال نظام مالیاتی بیشتر از سال گذشته توانسته سهم بودجه جاری را تامین و بیش از ۴۰ درصد از هزینه های دولت از محل مالیات تامین مالی شود .

منظور خاطر نشان کرد:  سال گذشته یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این محل مالیات وصول کردیم که امسال این رقم در سه ماهه اول این رقم تحقق یافته، بنابراین رویکرد ما این است که در تمام پایه ها خدمات وصول مالیات و تجهیز و دریافت آن را به صورت درگاه الکترونیک انجام بدهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ارایه خدمات به صورت الکترونیکی اشاره کرد و گفت: هدف ما این است که تا حد امکان خدمات را از طریق پنجره واحد انجام و دیگر نیازی به مراجعه حضوری مردم به جز مواقع ضروری نباشد که یکی از این طرح ها  مالیات نقل و انتقال خودرو بوده که بر این اساس  امسال کسانی که می‌خواهند خودرو خود را تغییر مالکیت بدهند می توانند تحت وب و بدون مراجعه مستقیم  در زمانی که برای تعویض پلاک نوبت گیری می کنند به سامانه های سازمان هدایت و مالیات خود را پرداخت می کنند که این مهم موجب شده تا وصول مالیات ما از محل نقل و انتقال خودرو در سال جاری چهار برابر شود.

منظور  در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کاهش فشار بین شکاف مالیاتی و یا مالیاتی که می تواند دریافت کرد گفت: به دنبال این هستیم که این شکاف را به حداقل برسانیم.

وی با بیان اینکه یکی از پایه های مالیاتی، مالیات بر خودروهای لوکس است گفت: در سال های گذشته این مالیات در قوانین می آمد اما اجرا نمی شد اما از سال گذشته این مالیات را به صورت سیستمی محاسبه، اطلاع رسانی و دریافت می کنیم و در این بین کسانی که اعتراضی دارند اعتراض هایشان را به صورت سیستمی ثبت می کنندضمن آنکه اگر نیاز به مراجعه حضوری باشد ما اداراتی را مکلف کردیم که پاسخگوی مراجعان در تمام شهرستان ها باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه تکریم مودی به عنوان شعار محوری در دولت سیزدهم در حال تحقق است، به ساماندهی وضعیت سازمان های مالیاتی در کشور اشاره کرد و افزود: بسیاری از ساختمان های اداری سازمان مالیاتی کشور در شهرستان ها استیجاری و فرسوده بوده  و این ساختمان ها در شأن مردم و همکاران نیستند، به همین منظور از سال گذشته یکی از امور جدی و پیگیری های این بوده که پروژه های نیمه  تمامی که در خصوص  احداث ساختمان های اداری در سطح کشور وجود داشته آنها را فعال و تمام پروژه های ساختمانی ما در حال انجام است.

وی اضافه کرد: در این بین نظام مالیاتی افتخار دارد که با تامین منابع و دریافت  و وصول عادلانه مالیات از منابع مختلف دولت را در ارایه خدمات هر چه بیشتر و گسترده‌تر پشتیبانی کند،

منظور با بیان اینکه اظهار نامه ها ازسال های گذشته به صورت الکترونیکی دریافت می شود گفت: ابلاغ اوراق مالکیتی را از ابتدای شهریور ماه الکترونیکی کرده بدین معنی که تمام اوراق الکترونیکی اعم از برگه های تشخیص و سایر اوراق به صورت الکترونیکی ابلاغ خواهد شد.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: بر همین اساس تلاش خواهیم کرد تا دیگر منابع مالیاتی را نیز به همین شیوه وصول کرده  از جمله اینکه مالیات ارث را به صورت جدی در حال دنبال کردن هستیم که حتما از طریق درگاه خدمات الکترونیکی این خدمات صورت بگیرد.

منظور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بر اساس ماده ۲۱۹ قانون مالیات های مستقیم تلاش خواهیم کرد که در فضای طرح جامع مالیاتی و الکترونیکی شدن فرآیندهای مالیاتی مراحل مختلف را از اظهار نامه گرفته تا اجرا به صورت سامانه ای انجام بدهیم که این نهایت هدفگذاری است که برای سازمان انجام و تلاش خواهیم کرد تا در دولت سیزدهم بخش بزرگی از این مسیر را طی کنیم.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه با اشاره به آمار سهم بودجه کشور از مالیات در سال های گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: این در حالی است که در سال ۹۹ میانگین مالیاتی که هر ماه وصول می شده کمی بیش از ۱۵ هزار میلیارد  تومان بوده و این رقم  در سال گذشته به حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان رسید.

توسط داوود دانش‌جعفری

داوود دانش‌جعفری