کسب مجوز برای خرید و فروش طلا در فضای مجازی ضروری است

در همین زمینه، نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: مدت‌هاست به دلیل حفظ منافع مردم، از طریق اتحادیه طلا و جواهر اعلام کردیم که خرید و فروش در فضای مجازی ممنوع است مگر آنکه افراد مجوزهای لازم را داشته باشند.

نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با تاکید بر اینکه افراد فاقد مجوز همچنان مجاز به خرید و فروش طلا در فضای مجازی نیستند، افزود: کسانی می‌توانند این کار را انجام دهند که مجوزهای لازم را طی سه فرآیند انجام دهند.

«محمد کشتی‌آرای» اظهارداشت: هرچند در فضای مجازی مسائل رهگیری و استاندارد قابل کنترل نیست، اما کسانی که شرایط لازم را دارا باشند می‌توانند با اخذ مجوز این نوع فعالیت‌ها به کار خود ادامه دهند.

وی تصریح کرد: با راه‌اندازی بسترهای اینترنتی خرید و فروش طلا از هدر رفت منافع مردم جلوگیری می‌شود.


منبع: https://www.irna.ir/news/84885431/%DA%A9%D8%B3%D8%A8-%D9%85%D8%AC%D9%88%D8%B2-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D9%88-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%B7%D9%84%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

وی تاکید کرد که به جای فروش طلا در شبکه‌های اجتماعی غیرمجوزدار، باید معاملات در بستر سایت‌های اینترنتی مجوزدار انجام شود.

وی اضافه‌کرد: با این کار منافع مردم حفظ می‌شود و دیگر در فضای مجازی شاهد سوء استفاده و خرید و فروش طلاهای غیراستاندارد نخواهیم بود و چنانچه مشکلی رخ دهد قابل پیگیری است؛ در صورتی که در گذشته این امکان وجود نداشت.

این مقام صنفی گفت: مراکز فروش طلا در فضای مجازی باید فاکتور فروش صادر کنند و در این فاکتورها باید شماره تماس، شماره سریال و آدرس درج شده باشد، در غیر این صورت کالای معامله شده قاچاق محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از فراهم شدن امکان کسب مجوز برای خرید و فروش طلا در بستر اینترنت خبر داد.

وی تشریح‌کرد: برای اخذ جواز، افراد ابتدا باید به اتحادیه طلا وجواهر مراجعه کنند و براساس مصوبه‌های این اتحادیه باید افراد مکان تجاری یا اداری قابل قبول اداره اماکن داشته باشند، در مرحله بعد باید «نماد ای» و در آخرین مرحله باید جواز اتحادیه کسب و کارهای مجازی را دریافت کنند تا اجازه فعالیت در فضای مجازی را کسب کنند.

کشتی‌آرای ادامه‌داد: خریداران برای تعیین اعتبار این فروشگاه‌ها، ابتدا باید نماد ای کسب و کار مربوطه را کنترل کنند، این نماد توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت برای متقاضیان مربوطه صادر می‌شود و چنانچه فردی این جواز را داشته باشد می‌تواند  معاملات اینترنتی انجام دهد.

وی تاکید کرد: افراد قبل از انجام هرگونه معامله‌ای ابتدا نماد ای واحد صنفی را بررسی کنند و از صحت و سقم آن مطمئن شوند، زیرا در غیر این صورت هیچکدام از تخلفات قابل پیگیری نیست.

توسط داوود دانش‌جعفری

داوود دانش‌جعفری