کاهش مدتزمان حمل کالا با سامانه لجستیک یکپارچه و مدیریت تجارت
به گزارش ایسنا، بهنام علیخانی – نایب رئیس کمیسیون امور گمرکی اتاق بازرگانی – در رونمایی از سامانه لجستیک یکپارچه و مدیریت تجارت با اشاره به هدف ایجاد و راهاندازی این سامانه اظهار کرد: از چند سال گذشته گلوگاههای تجارت ایران شناسایی شد که چند عامل از موانع تجارت و لجستیک یکپارچه ایران بوده که در راستای رفع این موانع سامانه مذکور ایجاد شد که از طریق این سامانه تمام فرآیند زنجیره تامین برای صاحبان کالا انجام میشود.
مهرداد بذرپاش – وزیر راه و شهرسازی- در حاشیه هفتمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل از سامانه لجستیک یکپارچه و مدیریت تجارت رونمایی کرد.
علیخانی با بیان اینکه با این سامانه تمام حوزههای تجارت با دانش تخصصی انجام میشود، گفت: برای انجام این فرایند و فرماندهی حوزه تجارت توانسته این با بهکارگیری متخصصان در هر بخش با وجود شرایط تحریمها دموراژ کالا و هزینه تمام شده تجارت را به حداقل برسانیم و حجم ترانزیت را افزایش دادیم. همچنین با این سامانه امکان مبادله اطلاعات و فرآیندهای تجاری با صاحبان کالا و فروشندگان به صورت لحظهای وجود دارد.
وی ادامه داد: یکی از موانع مهم این بوده که فرآیند تجارت ایران به صورت جزیرهای و سنتی انجام میشود، بدینصورت که شرکتها خرید را خودشان انجام میدهند و گاهی بدون آگاهی کافی از اطلاعات قوانین بانکی، حملونقل، بیمه و گمرکی مبدا و مقصد و بدون شناخت از شرایط شرکتهای کشتیرانی و سایر شقوق ترکیبی نسبت به حمل بار اقدام میکنند و همین اقدام جزیرهای باعث افزایش هزینهها برای صاحب کالا میشود.
نایبرئیس کمیسیون امور گمرکی اتاق بازرگانی با بیان اینکه با سامانه لجستیک یکپارچه و مدیریت تجارت، زمان تحویل کالا کاهش مییابد، گفت: میانگین حمل و ترخیص کالا از چین به ایران را از ۶ ماه به ۶٠ روز کاهش دادیم که این کاهش زمان به طور مستقیم باعث کاهش بهای تمامشده و هزینه کالا برای تجار و فعالان اقتصادی میشود.
نایب رئیس کمیسیون امور گمرکی اتاق بازرگانی با بیان اینکه با این سامانه زمان تحویل کالا به شدت کاهش پیدا میکند، گفت: میانگین حمل و ترخیص کالا از چین به ایران را از شش ماه به ۶٠ روز کاهش دادیم که این کاهش زمان به طور مستقیم باعث کاهش بهای تمام شده و هزینه کالا برای تجار و فعالان اقتصادی میشود.
علیخانی گفت: همین عدم شناخت صحیح کالا از قوانین و مقررات گمرکی داخلی و بینالمللی که منجر به مشکلات متعدد میشود و در نهایت هزینه دموراژ و انبارداری و زمان تحویل کالا را بالا برده و رسوب کالا را بالا میبرد و حتی امکان متروکه شدن کالا و از دست دادن آن وجود دارد که مجموع این عوامل در نهایت هزینه تمامشده را برای فعالان اقتصادی و تجاری بالا میبرد، اما این سامانه این فرصت را برای تجار فراهم میکند از ابتدا و انتهای فرایند تجارت از جمله حملونقل بینالمللی هوایی، زمینی، دریایی، ریلی و ترکیبی، کشتیرانی، مدیریت اسناد و مجوزها، مدیریت امور ارزی، تطبیق اسناد با ثبت سفارش و اخذ مجوزهای قانونی در کمترین زمان رصد حمل کالا، ترانزیت داخلی و خارجی، امور گمرکی و ترخیص کالا، حمل و نقل داخلی، انبارداری و استریپ، مدیریت امور بانکی و بیمه از طریق سامانه لجستیک یکپارچه و مدیریت تجارت انجام میشود و در نهایت حتی امکان دموراژ صفر برای شرکتها وجود دارد.