پژوهشگر اقتصادی: کاهش رشد نقدینگی دستاورد دولت سیزدهم است

مدرس دوره‌های آموزش کسب و کار اضافه کرد: کاهش بروکراسی اداری و تسهیل روند صدور مجوزها از جمله اقدامات موثر دولت سیزدهم بوده که منجر به افزایش اشتغال و تولید شده است.

مهدیه ضیائیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رشد نقدینگی در دولت قبل بالاترین رکورد را به ثبت رساند اما در دولت سیزدهم در حال کاهش است.

ضیائیان اظهار داشت: باید بدانیم قیمت مسکن تابعی از میزان تولید مسکن بوده و آمارها بیانگر سقوط تولید مسکن در دوره قبل است.

پژوهشگر اقتصادی گفت: سرعت واردات واکسن و افزایش قابل توجه واکسیناسیون عمومی در ۱۰۰ روز، سبب کسب رکوردهای جهانی برای ایران در مبارزه با کرونا شد و به عنوان یک اتفاق راهبردی مورد تحسین کارشناسان قرار گرفت.

وی گفت: براساس آمارهای بانک مرکزی رشد نقدینگی حاکی از تداوم روند کاهشی دارد.

ضیائیان سفرهای استانی رئیس جمهور را اقدام بسیار مثبت دولت سیزدهم دانست و گفت: در این سفرها علاوه بر ارتباط‌گیری مستقیم با مردم از نزدیک مشکلات بررسی می‌شود و از این طریق جذب بودجه استان‌ها براساس نیاز و به قید فوریت انجام خواهد شد که این عمل موجب سرعت‌گیری توسعه و رفع محرومیت در داخل استان‌ها می‌شود.

ضیائیان افزود: قرارداد سوآپ ایران‌، ترکمنستان و آذربایجان نیز علاوه‌ بر بهبود سطح پایداری شبکه گاز کشور در فصل زمستان، زمینه ترانزیت گاز از مرز ایران به سمت آذربایجان را فراهم می‌کند البته این اولین گام برای تبدیل شدن ایران به‌ هاب گازی منطقه است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84863795/%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4%DA%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D9%86%D9%82%D8%AF%DB%8C%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

وی گفت: براساس آمار وزارت راه و شهرسازی، در سال ۱۳۹۹ تعداد کل واحدهای مسکونی تکمیل شده شهری نسبت به سال ۱۳۹۲ که ساختمان‌های شروع‌ شده در دولت دهم به تکمیل رسید، تقریبا نصف شد و پس از هشت سال رکود در ساخت و ساز مسکن، در دولت سیزدهم ساخت بیش از یک میلیون واحد مسکونی در حال اجرا است.

وی افزایش ساخت و ساز در داخل کشور را از دیگر اقدامات موثر و مثبت دولت سیزدهم ذکر کرد و گفت: در دولت قبل رشد ساخت و ساز در کشور به‌شدت کاهش یافت اما با کلید خوردن طرح نهضت ملی مسکن در یک سال اخیر جهش تولید مسکن در داخل کشور رقم خورده است.

وی گفت: همچنین حمایت از تولیدکنندگان و رفع موانع موجود بر سر راه آنها توسط دولت موجب افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری نسبت به سال ۱۳۹۹ شده است.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران ادامه داد: در حال حاضر حجم نقدینگی نسبت به پایان سال ۱۴۰۰ معادل ۵.۶ درصد رشد را نشان می‌دهد و در مقایسه با رشد نقدینگی دوره مشابه سال قبل (۶.۶ درصد)، ۱.۰ واحد درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه اقدامات دولت سبب شد جانی دوباره به کالبد صنایع برگردد افزود: تامین واکسن و کنترل ویروس کرونا صنایع را از پای درآورده بود و واکسیناسیون همگانی موجب شد چرخ صنایع مجدد به حرکت درآید و بازارها رونقی دوباره بگیرند.

وی اظهار داشت: از اقدامات مثبت دیگر دولت در زمینه دیپلماسی اقتصادی عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای و انعقاد قرارداد سوآپ گازی با ترکمنستان بود که پیمان شانگهای موجب بهبود سطح روابط اقتصادی ایران با حداقل ۳۰ درصد اقتصاد جهان شد و در آینده به تقویت روابط با بخش بزرگتری از اقتصاد جهان منجر می‌شود.

توسط داوود دانش‌جعفری

داوود دانش‌جعفری