پتروشیمی مهر در دولت روحانی چطور غارت شد؟

در دولت گذشته، سهام‌دار خارجی پتروشیمی مهر، فردی (م.ن) را به عنوان مدیرعامل شرکت پتروشیمی مهر معرفی کرده بود تا بتواند از نفوذ وی در جلوگیری از رسیدگی به پرونده فساد استفاده نماید. اما هلدینگ خلیج فارس به عنوان سهامدار ایرانی پتروشیمی مهر، سال گذشته پس از تغییر دولت، فرد دیگری را به مدیریت شرکت منصوب کرد تا پیگیر غارت دارایی این شرکت باشد اما متاسفانه با شکایت سهامدار خارجی، اخیرا جلوی این انتصاب گرفته شده است.

دامنه تخلفات صورت گرفته طی سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ در دولت دوازدهم در شرکت پتروشیمی مهر به گونه‌ای است که هیچ حوزه‌ای از حوزه‌های فعالیت این شرکت از گزند مدیران متخلف ایرانی و با حمایت سهام‌دار خارجی در امان نبوده است.

گفته می‌شود که پرونده فساد پتروشیمی مهر در دولت روحانی، بزرگترین پرونده تخلف در صنعت پتروشیمی کشور، پس از پرونده «بازرگانی پتروشیمی» است.

یک نهاد نظارتی در آبان ماه سال گذشته از عدم بازگشت ۱۷۰ میلیون دلار ارز صادراتی توسط سهام‌دار خارجی این شرکت در دولت گذشته پرده برداشته بود.

به گزارش ایرنا، شرکت پتروشیمی مهر در دهه ۸۰ با سرمایه‌گذاری مشترک شرکت پتروشیمی بین‌الملل ایران و شرکت‌هایی از تایلند و ژاپن تأسیس شد و عملکرد موفقی داشت و شرکتی سودده بود اما در دولت گذشته مورد طمع عده‌ای خاص قرار گرفت و به نوعی غارت شد به طوری که محصولات صادراتی آن به تاراج رفت و ۱۷۰ میلیون دلار بدهی برای این شرکت باقی ماند.

لازم به ذکر است مدیرعامل وقت پتروشیمی مهر در دولت روحانی که حقوق ۲۶ هزار دلاری دریافت می‌کرده، همچنان در پشت صحنه در این شرکت فعال است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84885442/%D9%BE%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%B4%DB%8C%D9%85%DB%8C-%D9%85%D9%87%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%B1%D9%88%D8%AD%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DA%86%D8%B7%D9%88%D8%B1-%D8%BA%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%B4%D8%AFبررسی‌ها از عملکرد مدیران این شرکت در دولت دوازدهم، از تبانی اعضای خانواده مدیرعامل وقت شرکت پتروشیمی مهر در خرید و فروش یک نماد بورسی متعلق به یک بانک خصوصی کشور خبر می‌دهد.

این نهاد نظارتی همچنین از تخلفات دیگری از جمله انتقال وجوه متعلق به شرکت ایرانی به حساب سهام‌دار خارجی به صورت مخفیانه، تخلفات بورسی مدیران شرکت از جمله مدیرعامل سابق، قائم‌مقام و … با حمایت سهام‌دار خارجی، و تخلف از سازوکار نظارتی «چرخش مدیران» خبر داده بود که زمینه را برای تمامی تخلفات به‌ویژه عدم بازگشت ۱۷۰ میلیون دلار ارز صادراتی به کشور فراهم کرد.

سازمان بورس و اوراق بهادار کشور تاکنون در خصوص معاملات مکرر خرید و فروش میان شرکت پتروشیمی مهر و برخی افراد خاص متشکل از اعضای یک خانواده و برادر همسر مدیرعامل وقت شرکت پتروشیمی مهر در دو نماد وشهر و ممسنی سکوت کرده است.

پرونده تخلفات کیفری توسط اعضای غیرایرانی هیئت مدیره شرکت پتروشیمی مهر و مدیران ایرانی منصوب این سهام‌دار در دولت روحانی، در شعبه ۲ دادسرای رسیدگی به جرائم بین‌المللی تهران در دست بررسی است.

سر نخ تخلفات بورسی در هماهنگی با یک بانک خصوصی

‌ ناتوانی شرکت پتروشیمی مهر در پرداخت هزینه تأمین خوراک مجتمع، ناشی از بدهی سهام‌دار خارجی به میزان قریب به ۲۰۰ میلیون دلار که در دولت روحانی رخ داد، این شرکت را که مهم‌ترین و ممتازترین تولیدکننده پلی‌اتیلن سنگین در کشور و منطقه است در معرض کاهش و سپس توقف تولید قرار داد. ایجاد فشار بر شرکت و جلوگیری از افزایش نقدینگی، نتیجتاً اشتغال و درآمدزایی مستقیم ۶۰۰ خانوار کارکنان مستقیم شرکت پتروشیمی مهر و اشتغال غیرمستقیم ۱۵۰۰ خانوار را در معرض خطر جدی قرار داد.

گزارش نهایی این نهاد نظارتی در تاریخ ۱۷ آبان ماه سال ۱۴۰۰ به وزیر نفت، سازمان بورس و اوراق بهادار و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ارائه شد که حکایت از یک پرونده فساد دیگر در دولت روحانی داشت.

شرکت پتروشیمی مهر که در گذشته یکی از بهترین نمونه‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشور و از نظر مالی و درآمدی بسیار موفق بود، به علت سوءمدیریت در دولت روحانی با صدها میلیارد تومان بدهی به دیگر شرکت‌های پتروشیمی کشور از جمله پتروشیمی جم و پتروشیمی مروارید مواجه شد.

 بر اساس نامه این نهاد نظارتی به وزیر نفت، «تبانی مدیران ایرانی منصوب سهام‌دار خارجی و این سهام‌دار» نقش اساسی در عدم عودت بدهی ارزی صادراتی به کشور در دولت گذشته داشته است.

توسط داوود دانش‌جعفری

داوود دانش‌جعفری