وزیر اقتصاد: دولت سیزدهم مصمم به مهار نوسان ارزی است

وزیر اقتصاد و دارایی ادامه داد: مسوولیت اثبات احکام قطعی مالیات برعهده خود ممیزان است که باید مدارک کافی داشته باشند؛ بیشترین تعداد شفافیت ها و  بررسی های سو جریان های مالی را از خود دستگاه های زیر نظر وزارت اقتصادی و دارایی شروع کرده ایم نه  از فعالان اقتصادی.

وی در خصوص مساله کسب و کارها نیز اضافه کرد: گفته می شود چرا اصرار بر صدور مجوز های الکترونیکی است؟ که در پاسخ  باید گفت اگر نظام اداری را آماده کردیم در موضوعات متفاوت عمل کند برآیند خروجی ما آن است که به موضوع حمایت از تولید مد نظر  رهبر معظم انقلاب  عمل کرده ایم .

به گزارش خبرنگار ایرنا،  احسان خاندوزی روز پنجشنبه در نشست شورای اداری استان البرز افزود: متاسفانه برخی با  فضاسازی در شبکه های اجتماعی از باب ایجاد هراس اجتماعی مشکلاتی به وجود آوردند و این مسایل فضایی ایجاد کرد که جامعه ما تغییر رفتار بدهد که با دستور رییس جمهور از هفته گذشته کارگروه ویژه ای در بانک مرکزی ایجاد شد تا بر این فضای اجتماعی غلبه شود و این اقدام از روز گذشته اثرات خود را در بازار نشان داده است .

وی  در ادامه با اشاره به شرایط ارزی کشور بیان داشت : بنا بر کنترل تورم و هر متغیری است که موجب کنترل تورم در اقتصاد ایران می شود؛ به طور حتم نوسانات ارزی مخل تورم است؛  وقتی قیمت ارز افزایش می یابد سایرهزینه های تولید و قیمت ها را نیز افزیش می دهد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84938156/%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85-%D9%85%D8%B5%D9%85%D9%85-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D9%87%D8%A7%D8%B1-%D9%86%D9%88%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AAخاندوزی با اشاره به اینکه امروز وام دار تک تک مردم هستیم گفت: درزمانی که کشور با کسری منابع مالی مواجه است باید منافع ملی را در اولویت قرار دارد.

وزیر اقتصاد و دارایی  با اشاره به کاستی ها و مشکلات روش های گذشته در عرصه اقتصاد کشور گفت: ناچار هستیم به سمت الگویی متفاوت از اداره گذشته اقتصاد کشور، حرکت کنیم چرا که طی کردن مسیر قبلی نتیجه ای جز رسیدن به همان سرمنزل ها نخواهد داشت؛ بر همین اساس اگر از وضع موجود ناراضی هستیم باید مسیرهای دیگری را تعیین و مشخص کنیم که در خور مردم ایران باشد و بتوانیم به سرمنزل برسیم.

خاندوزی گفت:  اکنون  جوهره سند تحول دولت مردمی سیزدهم  تحت عنوان چرخش های کلیدی در سند تحول دولت مطرح است؛ اگر ما آمادگی داریم به سمت آن چرخش ها برویم باید صبر و جهاد داشته باشیم چون میراث دار نظاماتی هستیم که رسوب داشته و سخت جان شده است.

وی با تاکید بر حفظ منافع ملی یاد آورشد:  بیش از حفظ منافع دستگاهی و سازمانی باید رضایت مردم را جلب کنیم .

خاندوزی ادامه داد: درحوزه اعطای تسهیلات بانکی به دلیل سیاست مهار تورم کشور محدودیت هایی اعمال شده که بانکها ناچار به رعایت این محدودیت ها هستند؛ اگر بانکها بخواهند به تمام درخواست ها پاسخ بدهند  در کنترل نقدنگی ناموفق می شویم و مردم از افزایش تورم شاکی خواهند شد.

وزیر اقتصاد و دارایی درادامه گفت: از  سوی دیگر انتظارمی رود شبکه بانکی در حدود اختیارات خود پایبند به شعار تولید و مصوبات باشد ؛انتظار داریم مسوولان بانک مرکزی از ابزارهای نظارتی بدون تعارف استفاده کنند .

خاندوزی با اشاره به موضوع وام های خرد بیان داشت: در اطلاع رسانی مدیریت می کنیم و مواردی که محرز شد بازرسی وزارتخانه  را مکلف کردیم  موضوعات را مورد بررسی قرار دهد.

وزیر اقتصاد و دارایی خطاب به مدیران دستگاه های اجرایی تاکید کرد: باید در زیرمجموعه های خود به نحوی عمل کنیم که پیام مثبت جذابیت تولیدی در عمل به گوش تولید کننده برسد و اگر در حوزه اداری  اصلاحاتی نشود هرقدر هم در اسناد بگوییم در برنامه هفتم هم اتفاقی نمی افتد مگر از خود شروع کنیم .

خاندوزی با طرح این سووال که آیا نظام اداری کشور آماده است اولین تغییرات را از خود شروع کنیم یا نه ؟ اضافه کرد: ما باید از خود شروع کنیم و بگوییم نظام مالیات ستانی باید کامل شود.

خاندوزی بیان داشت: باید نظام تشویق تولید در کشور سامان یابد و به عنوان کسی که مسوولیت شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی را دارم باید بگویم آنجایی که دستگاه های اجرایی می توانند تولید را تسهیل کنند متمسک به قانون می شوند و به نحوی عمل می کنند  که تولید کنندگان در جایی که می توانند وارد فعالیت شوند ماه ها زمان صرف کنند.

وزیر اقتصاد و دارایی ادامه داد: در حوزه اقتصادی برای این تغییرات باید به کلید واژه رهبری معظم انقلاب  تحت عنوان «تولید» توجه داشت که مساله شناسی و نقطه شناسی دقیق است .

وی بیان داشت: در این تغییر مسیر، نقش محوری با مدیران و دست اندرکارهایی است که در سیستم اداره کشور دخیل  هستند؛ بنابراین پیش از آنکه با موانع داخلی و خارجی دیگری  روبرو شویم باید در خصوص روش های اداره خود تجدید نظر کنیم.

وی گفت : دستگاه های اجرایی باید در سطح ملی و استانی  به تولید کنندگان کشور کمک کنند و امکانات کشور در مسیر غیر تولید قرار نگیرد.

توسط داوود دانش‌جعفری

داوود دانش‌جعفری