نگاه دولت به بورس حمایت راهبردی است

بسته ۱۰ بندی اخیر دولت برای حمایت از بازار سرمایه در ادامه سلسله حمایت‌هایی بود که از ابتدای دولت سیزدهم درباره بازار بورس اتخاذ شد. بر مبنای بسته حمایتی اخیر، سهام حاضر در پورتفوی اشخاص حقیقی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان برای هر نفر و از طریق انتشار عمومی اوراق تبعی و خرید توسط سرمایه‌گذاران بیمه می‌شود.

القای تردید درباره آینده بورس آن هم در شرایطی که فضای امید بر آن در حال حاکم شدن است، با توجه به نگاه بلند مدت دولت به حمایت از بازار سرمایه درست نیست کما اینکه دولت اقدامات جدی نیز برای هدایت نقدینگی به سمت بورس داشته است.

برگزاری بزرگ‌ترین مزایده خصوصی سازی و فروش بلوک ۱۲ درصدی هلدینگ خلیج فارس یکی از نمونه اقداماتی بود که محرک بازار بورس بود و سیگنال ارزندگی سهام را به بازار دارد؛ وقتی سهام ۶۱۱ تومانی فارس ۱۸۵۱ تومان یعنی سه برابر فروخته شد همه فعالان بازار و تحلیل‌گران و عموم مردم به ارزنده بودن قیمت سهام در بازار سرمایه پی بردند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84936491/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%B3-%D8%AD%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%A8%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

به گزارش ایرنا، وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش روزنامه شرق با عنوان «بیم و امید در بازار سرمایه» تأکید کرد: همچنان که در این گزارش تأکید شده دولت موفق شد با بسته ۱۰ بندی حمایت جدی خود را از بازار سرمایه در عمل نشان دهد، البته دولت سیزدهم همواره نگاه حمایتی بازار سرمایه داشته و ثبات و چشم‌انداز بورس برای دولت همواره مهم بوده است، گرچه بازار سرمایه و تحولات در این بازار متأثر از نگاه ابزاری درگذشته و همچنین تحولات در بخش حقیقی اقتصاد است و تغییر در متغیرها و ریسک‏های حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، اجتماعی و … است.

همچنین تزریق منابع جدید توسط صندوق‌های حاکمیتی برای خرید سهام در بازار سرمایه، واریز نقدینگی به صندوق تثبیت به مبلغ حدود پنج هزار میلیارد تومان و نظارت بر فعالیت حقوقی‌ها و حمایت آنها از سهام‌داران تحت مدیریت خود و توقف فروش تا زمان ثبات بازار از جمله بندهای دیگری است که در این بسته حمایتی در نظر گرفته شده است.

مدنظر قرار دادن ملاحظات بازار سرمایه کشور در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها از دیگر رویکردهای جدی دولت و وزارت امور اقتصادی و دارایی در راستای حمایت از بازار سرمایه است که در همین زمینه برگزاری هم‌اندیشی با هلدینگ‌های بزرگ بورسی و دریافت پیشنهادهای آنها برای تدوین بودجه ۱۴۰۲ با توجه به اثرپذیری سودآوری صنایع از متغیرهای بودجه انجام شد.

سررسید اعمال این اوراق یک‌ساله بوده و مبلغ تعهد خرید ۲۰ درصد بالاتر از ارزش ترکیب سبد افراد در آخرین روز معاملاتی چهارشنبه چهارم آبان ۱۴۰۱ است‌. همچنین اوراق اختیار تبعی فروش روی سهام موجود در صندوق‌های درآمد ثابت تا سقف ۴۰ هزار میلیارد تومان منتشر می‌شود که اصل ارزش سبد سهام در ابتدای دوره را تضمین می‌کند.

دولت حمایت از بازار سرمایه را یک ضرورت راهبردی می‌داند و به همین دلیل به حمایت‌های کوتاه مدت و مقطعی بسنده نمی‌کند هرچند که در مقاطع حساس نیز حمایت از سهامداران و سرمایه مردم در بورس را در اولویت داشته است.

برگزاری و تداوم جلسات با سرمایه‌گذاران نهادی و حقوقی‌های بزرگ و مدیران تامین سرمایه بازار با نهاد ناظر بازار و تشکیل یک کارگروه منسجم در سازمان بورس برای مدیریت ریسک هرگونه تصمیم در مورد پیش‌نویس لایحه بودجه سال آینده پیش از نگارش آن از جمله اقداماتی است که در راستای حمایت از بازار بورس انجام شده است.

به جز این، به اقدامات حمایتی دیگری از جمله خرید سهام و انتشار اوراق تبعی حمایتی، مدیریت نرخ سود بانکی، افزایش سپرده‌گذاری مستقیم سازمان بورس نزد صندوق تثبیت، محدودکردن بخش فروش بازارگردان‌ها و توقف پذیره‌نویسی اوراق بهادار و عرضه‌های اولیه تا زمان بازگشت ثبات به بازار سرمایه از دیگر مواردی است که در بسته حمایتی سازمان بورس وجود دارد.

توسط داوود دانش‌جعفری

داوود دانش‌جعفری