نماینده کرج: مجلس رسیدگی مالیاتی ۴۰۰ شرکت تولیدی را به البرز بازگرداند

نماینده کرج در ادامه  با بیان اینکه از زمانی ( سال ۱۳۸۹) که البرز تبدیل به استان شده ۵۳ هزار میلیارد تومان سپرده های موجود بانکی از استان خارج شده است، گفت: منابع استان البرز توسط بانک های خصوصی صرف توسعه و امور استان نشده است.

به گزارش خبرنگا ایرنا ، مهدی عسگری روز پنجشنبه در نشست فعالان اقتصادی البرز با وزیر اقتصاد و دارایی در کرج افزود: البته در این بین پرونده مالیاتی ۲۹ شرکت که جز مودیان بزرگ و رقم مالیات آنها با بقیه پرونده های استان برابری می کند، همچنان در خارج از استان البرز است.

عسگری همچنین از مسوولان امر در خصوص معافیت های مالیاتی شهرک صنعتی اشتهارد قدردانی کرد.

وی با تاکید بر رسیدگی به این موضوع و نظارت بیشتر بر فعالیت بانکهای خصوصی اظهار داشت: طبق دستور العمل بانک مرکزی باید حداقل بیش از ۵۰ درصد از این منابع به تسهیلات در همان استان اختصاص یابد که این رقم در خیلی از بانک های خصوصی البرز زیر پنج درصد است. 

وی اضافه کرد: این یکی از موانعی است که استان تازه تاسیس البرز به عنوان استان صنعتی که نیاز به سرمایه در گردش و سرمایه دارد، نتوانسته به آن رشد و توسعه لازم برسد و این در حالی است که ما رتبه نهم سپرده گذاری در کشور را داریم.

عسکری ادامه داد: این موضوع یک مساعدت جدی می خواهد و از طریق بانک مرکزی باید در ارتباط با بانک های خصوصی تعیین تکلیف شود. 

وی خاطرنشان کرد: مسأله دیگر در خصوص سقف تسهیلات است که یکی از مواردی که سبب می شود تا تولید کنندگان حساب های خود را از استان خارج کنند، همین مورد است، چرا که در وضعیت تورمی کنونی سقف تسهیلات ۱۰ تا ۲۰ میلیاردی گره ای از تولید کننده باز نمی کند و رقم ها قابل توجه نبوده و تولید کننده مجبور می شود که حساب های خود را از استان خارج کند.

عسگری با بیان اینکه سقف تسهیلات در استان البرز بایستی افزایش یابد گفت: مورد دیگر در خصوص گمرک می باشد که با توجه به اینکه حجم تجارت خارجی استان همواره در حال افزایش می باشد به هیچ وجه گمرک استان تناسبی با این وضعیت ندارد و امکانات آن، نیروی انسانی، کارشناسان، ارزیاب ها هیچ کدام توسعه نیافته و متناسب با آنچه که توسعه صنعتی و افزایش صادرات در استان است نمی باشد.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این موضوع نیاز به مساعدت جدی دارد گفت: دپوی آزمایشگاه که زمان زیادی می برد از دیگر مشکلات گمرک البرز است.

وی در ادامه به تقاضای واحدهای صنعتی و تولیدی مستقر در شهرک صنعتی اشتهارد برای راه اندازی گمرک در این منطقه اشاره کرد و گفت: از دیگر مسایل مربوط به منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام است که در ارتباط با سوخت کارگو (باربری هوایی) مشکلاتی دارند که البته با وزیر نفت و معاون وی صحبت های داشتیم اما این موضوع نباید فراموش شود که اگر کشوری بخواهد رونق پیدا کند این رونق بدون توسعه بازارهای صادراتی امکان پذیر نخواهد بود.

عسگری مشکلات بخش عرضه محصولات کشاورزی و برگشت ارز در حوزه صادرات محصولات کشاورزی را از دیگر مسایلی عنوان که برای تولید کننده ها در البرز مساله ساز شده است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84938267/%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87-%DA%A9%D8%B1%D8%AC-%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3-%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%DB%B4%DB%B0%DB%B0-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%B1%D8%B2

توسط داوود دانش‌جعفری

داوود دانش‌جعفری