نظام جبران خدمات باید بر اساس الگوی امتیاز باشد/ افزایش درصدی حقوق‌ها به سود حقوق‌های بالاتر است

وی بیان کرد: امسال برای اولین‌بار نظام ارزیابی عملکرد با استفاده از ظرفیت ۲۰ دستگاه انجام می‌شود. از اندیشکده ها و ظرفیت اندیشکده نخبگانی کمک می‌گیریم. بعد از جشنواره، سامانه دولت‌سنج رونمایی می‌شود و در آن وضعیت عملکرد دستگاه‌ها برای عموم مردم قابل‌دسترس است. این سامانه، الان در مرحله بارگذاری اطلاعات است و این اقدام در راستای شفافیت دولت است.

معاون رئیس‌جمهور گفت: سازمان خدمات کشوری الگوی امتیاز را الگوی پرداخت حقوق در دستور کار قرار داده و براین‌اساس سازمان اداری و استخدامی نیز پیشنهاد پرداخت دستمزد بر اساس امتیاز را داد و امیدواریم روند قانونی آن طی شود.

وی افزود: با همکاری وزارت ارتباطات برای همه کارکنان دولت بارکدی تهیه شده است و بر اساس آن دریافت خدمات را نظر می‌دهند. نقش نظارت مردم در سال آینده پررنگ‌تر شود و نظام ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها بر اساس نظر مردم باشد. عملکرد دستگاه اجرایی به سه سطح عالی خوب و متوسط است تقسیم می‌شود و هیچ‌کدام از دستگاه‌ها در سطح عالی نبودند.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین مانع برای این پیشنهاد، تأمین اعتبارات است و نگران هستیم که این پرداخت‌ها از محل منابع پایدار باشد و پیشنهاد دادیم که از شهریورماه اجرایی شود.

وی افزود: جشنواره رجایی از سال ۷۶ شروع شد و این جشنواره سه نسل دارد نسل اول به دنبال انتخاب کارکنان برتر بود در نسل دوم دستگاه اجرایی نمونه نیز اضافه شد و در نسل آخر بر مدیریت عملکرد در دستگاه‌ها  را مورد بررسی قرار می‌دهد.

لطیفی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ ارزیابی انجام شد که به نتیجه رسیدیم برای ارزیابی عملکرد باید دستگاه‌ها خود وارد میدان شوند مثلا در دولت الکترونیک باید وزارت ارتباطات خودارزیابی انجام دهد

۷۰ درصد اطلاعات دستمزد کارکنان در سامانه ثبت شده 

رئیس سازمان اداری و استخدامی درباره آخرین وضعیت سامانه پاکنا گفت: هم اکنون دو سامانه پاکنا و حقوق و دستمزد را داریم که سامانه پاکنا مربوط به ورود اطلاعات کارمندان دستگاه‌های اجرایی است و به غیر از شهرداری‌ها اطلاعات کارکنان سایر دستگاه‌ها به طور کامل وارد شده است 

وی افزود: در خصوص سامانه حقوق هنوز موانع پابرجاست و ۷۰ درصد اطلاعات وارد شده است. اطلاعات پرداخت حقوق برخی شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها هنوز دریافت نشده است.

لطیفی تاکید کرد: باید نظام جامع اطلاعاتی یکپارچه از حقوق را داشته باشیم و تمام پرداختی‌ها منسجم باشد و دستگاه‌ها نباید فیش دوم صادر شود. 

۲ میلیون کارمند 

وی درباره تعداد کارمندان گفت: در حال حاضر ۲ میلیون و یکصد هزارکارمند در کشور داریم و از سال آینده همه کارمندان دولت کد یکتای شناسایی سی‌رقمی دریافت می‌کنند.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور افزود: همچنین برای هر یک از کارمندان QRکد تعریف و در محل خدمت آنها نصب می‌شود که مردم می‌توانند با اسکن کردن این کد به ارزیابی عملکرد کارمند بپردازند.

معاون رئیس جمهور همچنین گفت: متاسفانه بهره‌وری در دستگاه‌های دولتی طی ۱۰ سال گذشته یک درصد منفی شده و این به دلیل بزرگ بودن دولت، موازی کاری و عدم استفاده از فناوری است و براین اساس بسیاری از انتقادات مردم به کارمندان ناشی از این قضیه است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84868905/%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%AC%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3-%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%D8%AF-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C

به گزارش ایرنا، میثم لطیفی در خصوص افزایش حقوق گفت: دراین‌خصوص پیشنهادهایی تهیه و در بودجه ۱۴۰۱ ارائه شد که توسط مجلس تغییر کرد. هم‌اکنون میزان افزایش حقوق‌ها در نظام جبران خدمات مبتنی بر درصد است و این الگوی درصدی برای افرادی که دریافتی بالایی دارند موجب افزایش بیشتر حقوق آنها می‌شود و بخشی از فاصله دریافتی‌ها نیز به دلیل همین الگو است.

توسط داوود دانش‌جعفری

داوود دانش‌جعفری