لوایح برنامه و بودجه همزمان تقدیم مجلس می‌شود/انتقاد از تحمیل هزینه‌ها به دولت

بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود دولت و مجلس در بحث‌های کارشناسی هماهنگی‌های بیشتری داشته باشند. وزرا به پیشنهاد دولت و با موافقت مجلس تعیین می‌شوند. وزیر جایگاه و شأن خود را هم از دولت می‌گیرد و هم از مجلس. پس احترام به جایگاه وزیر، استقلالش و رعایت شأن وزیر در حقیقت رعایت شأن خود مجلس شورای اسلامی و احترام به رأی نمایندگان است.

بهادری جهرمی با بیان اینکه منابع حوزه اشتغال و نیز تبصره ۱۴ بودجه  (هدفمندی یارانه ها) کاملاً مشخص است، اظهار داشت: میزان تحقق این دو تبصره در سال گذشته مشخص بود اما برای امسال حدود دوبرابر شد در حالی که از ابتدا مشخص بود این منابع قابل‌تحقق نیست و بعد که امکان تخصیص پیدا نمی‌کند، می‌پرسند چرا تخصیص نیافت.

بهادری جهرمی اعلام کرد: دولت همچنین مصوب کرد لایحه‌ای به مجلس ارائه شود که تعطیلات پایان هفته برای تمام شهرستان‌ها به دو روز تبدیل شود.


منبع: https://www.irna.ir/news/84937209/%D9%84%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AD-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%88-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D8%AC%D9%87-%D9%87%D9%85%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D9%82%D8%AF%DB%8C%D9%85-%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D8%AD%D9%85%DB%8C%D9%84

سخنگوی دولت در پاسخ به ایرنا و در واکنش به این گزارش مجلس درباره اختصاص نیافتن منابع مربوط به اشتغال در سال جاری گفت: ما در خصوص فرایند تصویب لایحه بودجه مشکلی که داریم این است که دولت با کار کارشناسی، منابع واقعی را در نظر گرفته و متناسب با آن هزینه‌ها را پیش بینی می کند اما معمولاً مجلس هزینه‌های بیشتری به حوزه عمومی و اجرایی تحمیل و منابعی پیش‌بینی‌ می‌کند که از ابتدا معلوم است که قابلیت تحقق ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، «علی بهادری جهرمی» روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیأت دولت در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال ایرنا درباره برنامه مجلس برای در اولویت قرار دادن بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه با وجود اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره تقدم ارسال لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس، گفت: دولت همزمان هر دو لایحه را در دست بررسی دارد و قرار است به‌زودی هر دو لایحه را به‌صورت همزمان به مجلس ارسال کند.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت گفت: از آنجا که هفته کتاب نزدیک است، هیأت وزیران با پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی موافقت کرد تا طبق آیین‌نامه از مجموعه‌های ناشران، کتابفروشان و دفترهای مطبوعاتی حمایت شود و این ناشران و کتابفروشان بتوانند در مجتمع‌های فرهنگی، مختص به خود یا در اماکن مسکونی اختصاصا برای حوزه‌های مرتبط با کار شان، فعالیت داشته باشند و از مزایای قانونی در این حوزه بهره ببرند.

بهادری جهرمی با اشاره به مصوبه امروز هیأت وزیران گفت: براساس این مصوبه، دولت در ازای بدهی‌هایی که به بخش‌های مختلف دارد، می‌تواند از طرح‌های نیمه‌تمام یا در حال ساخت به این طلبکاران واگذار کند؛ یعنی هم طرح‌هایی که متوقف ماندند و امکان تکمیل‌شان وجود نداشته است این امکان برایشان فراهم خواهد شد و هم بدهی‌های دولت از این مسیر تسویه می‌شود.

مصوبات هیات دولت برای واگذاری طرح های نیمه تمام

بهادری جهرمی افزود: حتی خبر این افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها و گاز با وجود محقق نشدن، در زیان‌آوری بورس اثر گذاشت و تأثیر منفی این خبر را در بورس دیدیم.

وی محل اختلاف دیگر دولت و مجلس را تحقق منابع دانست و گفت: نگاهی که در قانون بودجه هم منعکس شده این بوده حامل‌های انرژی به ویژه در حوزه گاز، خوراک پتروشیمی و مصرف خانوارها افزایش یابد تا از محل آن منابع اشتغال تأمین شود که با دولت در این حوزه اختلاف دیدگاه کارشناسی دارد.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه خواسته‌ دولت از مجلس این است که کارشناسی‌شده‌تر و واقعی‌ منابع را پیش‌بینی کنند، یادآور شد: در زمان تصویب بودجه نمایندگان تاکید داشتند که موضوعات مربوط به رشد تولید و اشتغال در اولویت دوم قرار گیرد.

سخنگوی هیات دولت اضافه کرد: دولت در مورد افزایش قیمت گاز مصرف خانوار هم بحث دارد که آیا امکان اجرایی‌شدن دارد و مردم می‌پذیرند یا نه؟ ما می‌خواهیم با افزایش قیمت گاز اشتغال جدیدی ایجاد کنیم، اما به نظر می‌رسد همین اشتغال موجود را ممکن است خیلی وقت‌ها با زیر سوال بردن درآمدهای جدی شرکت‌های فعال در بورس، تحت تاثیر قرار دهیم.

دبیر هیات دولت در ادامه با برشمردن مصوبات دولت در هفته جاری اظهار داشت: یکی از مصوبات جلسه گذشته هیأت وزیران در روز یکشنبه، حمایت از تیم ملی فوتبال و حضورشان در قطر بود تا از ظرفیت‌های مناطق قشم و کیش استفاده شود و واردات برخی تجهیرات مورد نیاز برای فرودگاه‌های قشم و کیش انجام شود.

توسط داوود دانش‌جعفری

داوود دانش‌جعفری