رکورددار بالاترین تورم تاریخ پس از انقلاب که آمارهای منفی را سانسور می‌کرد

همتی با انتشار مطالبی بدون اشاره به نقش خود در فجایع اقتصادی رخ داده در زمان دولت روحانی، دولت سیزدهم را مقصر وضع موجود معرفی کند. وی بدون اشاره به زیاده خواهی غرب در مذاکرات و امتناع آنها از امضای توافق عادلانه، دولت سیزدهم را مقصر نهایی نشدن توافق خواند و نیز مشکلات اقتصادی کنونی را نه به دلیل عملکرد فاجعه بار دولت متبوع خود، بلکه ناشی از نهایی نشدن توافق خواند. این اظهارات همتی اما نه از سر بی اطلاعی و ناآشنایی با سختی‌های حل بحران‌های چندین ساله اقتصادی؛ بلکه نشأت گرفته از انگیزه‌های سیاسی است.

غارت جیب مردم برای تامین کسری بودجه و جبران بی کفایتی‌های دولت گذشته البته به شبیخون بنزینی ختم نشد. چند ماه پس از آبان ۹۸ و در حالی که بورس دچار رشد حبابی شده بود، مقامات دولت سابق با سوءاستفاده از ناآگاهی مردم نسبت به حباب بورس، سرمایه‌های مردم را جمع کرده و زیان ناشی از تخلیه حباب بورس را به مردم تحمیل کردند. در نتیجه این سوءاستفاده از وضعیت حبابی بورس، ده‌ها هزار میلیارد تومان از کسری بودجه دولت گذشته از محل سرمایه‌های سوخته مردم در بورس جبران شد. بانک‌های کشور هم با راهنمایی‌های همتی توانستند بخش بزرگی از زیان خود را از طریق بورس به مردم تحمیل کنند. فروش سهام بانک‌ها و دارایی‌های نامطلوب به مردم با بالاترین قیمت، باعث شد ده‌ها هزار میلیارد تومان زیان بانک‌ها به مردم و خرده سرمایه گذاران منتقل شود. بدین ترتیب بحران ناترازی بانک‌ها به بحران معیشت میلیون‌ها نفر از مردم تبدیل شد.

همتی به علت عملکردش در بانک مرکزی در استقراض گسترده به دولت، به سلطان چاپ پول مشهور شده است. بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه تاریخ پس از انقلاب ایران مربوط به دوره ریاست همتی بر بانک مرکزی با ۶۵ درصد بوده است. البته همتی با سانسور و پنهان کردن این آمار، تلاش داشت عملکرد فاجعه‌بارش از دید مردم پنهان بماند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84947638/%D8%B1%DA%A9%D9%88%D8%B1%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%85-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D9%BE%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%DA%A9%D9%87-%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%86%D9%81%DB%8C-%D8%B1%D8%A7

همتی در حالی خود را دغدغه مند معیشت مردم معرفی می‌کند که نقش مستقیمی در شبیخون بنزینی آبان ۹۸ و غارت بورسی تابستان ۹۹ داشت. شهریور سال ۹۸ در حالی که کمتر از دو ماه به اجرای شبیخون بنزینی دولت روحانی در آبان ۹۸ مانده بود، عبدالناصر همتی در نامه ای به روحانی، پیشنهاد افزایش قیمت بنزین به ۵ هزار تومان در هر لیتر را ارائه می‌کند. دو ماه بعد، دولت روحانی شبانه و بدون اطلاع قبلی قیمت بنزین را به ۳ هزار تومان افزایش می‌دهد و کشور چندین هفته صحنه اعتراض‌های مردم و البته سوءاستفاده دشمنان می‌شود. مشخص نیست که اگر پیشنهاد بنزین ۵ هزار تومانی همتی اجرا می‌شد، چه بر سر معیشت مردم و البته امنیت کشور می‌آمد.

نقاب مردم دوستی با وجود همدستی در شبیخون بنزینی آبان ۹۸

انتقاد از وضع معیشت مردم با وجود همکاری با روحانی در غارت مردم در بورس

همتی در شرایطی از وضع کنونی اقتصاد انتقاد می‌کند که گویی دولت سیزدهم کشور را در شرایط تورم تک رقمی، رشد اقتصادی دو رقمی، بیکاری نزدیک به صفر، سرانه درآمدی بالا و شکاف طبقاتی اندک تحویل گرفته و اکنون طی یک سال شاخص‌های اقتصادی ناگهان بدینجا رسیده اند. همتی به خوبی می‌داند که مقابله با میراث اقتصادی وی و همکارانش در دولت گذشته، تا چه حد مشکل است. بزرگترین تورم ربع قرن اخیر، بزرگترین کسری بودجه پس از انقلاب، افزایش شمار جانباختگان کرونا به فراتر از ۷۰۰ نفر در روز، ناترازی شدید انرژی و بازگشت کشور به خاموشی‌های گسترده و فراگیر پس از دو دهه، بحران صندوق‌های حمایتی و بازنشستگی، رانت ده‌ها میلیارد دلاری ارز ۴۲۰۰ تومانی و کاهش بی سابقه ارزش پول ملی، تنها بخشی از بحران‌هایی است که همتی و همکارانش در دولت قبل برای دولت سیزدهم به یادگار گذاشتند.

همتی در حالی از مطالبات مردم سخن گفته که در دوران ریاستش بر بانک مرکزی، آمار تورم را از دید مردم پنهان کرد تا جامعه را از حقوق اولیه خود یعنی «دانستن» محروم کرده تا عمق بحران تورمی ایجاد شده در نتیجه سیاست‌های وی و دولت روحانی برای مردم آشکار نشود. هرچند مردم برای درک فاجعه تورمی دوران وی، نیازی به امار نداشتند؛ چرا که با آب شدن سفره هایشان، نتیجه سیاست‌های همتی و دولت مورد حمایت وی را چشیدند.

سخن گفتن از مطالبه مردم با وجود سانسور آمار تورم و محروم کردن مردم از حق دانستن

سلطان چاپ پول و تورم

به گزارش ایرنا، دولت سیزدهم از ابتدای آغاز به کار خود تا کنون تمام تمرکز خود را بر حل مشکلات کشور به ویژه در حوزه اقتصادی گذاشت و برای انجام هرچه بهتر وظایف خود، حتی از تشریح فجایع رخ داده در دولت گذشته نیز خودداری کرد؛ دقیقا برعکس دولت گذشته که بدون انجام کاری برای حل مشکلات مردم، تمام تلاش خود را برای زیر سوال بردن زحمات دولت پیش از خود به کار می‌بستند. با این حال به نظر می‌رسد خویشن‌داری دولت سیزدهم در این موضوع، مقامات دولت روحانی را به این تصور انداخته تا در حالی که دولت سیزدهم مشغول حل میراث‌های بدهی به جا مانده از آنان است، خود را در جایگاه دلسوزان ملت و منتقد وضع موجود جا بزنند. آخرین نمونه این موضوع، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در دولت روحانی است.

توسط داوود دانش‌جعفری

داوود دانش‌جعفری