رویکرد دولت سیزدهم ثبات در اقتصاد کلان و حرکت در مسیر عدالت فراگیر است

وزیر اقتصاد بیان کرد: رویکرد دولت ثبات در اقتصاد کلان و حرکت در مسیر عدالت فراگیر است. گروه های زیادی از جامعه به گروه های حاشیه ای تبدیل شده بودند و اداره کشور در اختیار گروه خاصی بود و فعالیت اقتصادی در جاهای مختلف وجود داشت اما منافع به آن مردم نمی‌رسید. 

به گزارش ایرنا، سیداحسان خاندوزی سه شنبه شب در گفت وگوی تلویزیونی اظهارداشت: شرایط اقتصادی تا پایان دهه ۹۰ شرایط ویژه ای بود و این دهه بدون رشد اقتصادی، بالاترین نرخ تورم، کاهش قدرت خرید، افزایش و نوسانات نرخ ارز، نبود انضباط پولی و بانکی دهه سختی بود. 

خاندوزی تصریح کرد: اوایل امسال پس از افزایش قیمت‌های جهانی و برخی سیاست‌ها، فشار تورمی را در بهار شاهد بودیم و در خرداد و تیر ماه به نهایت رسید اما در ماه‌های اخیر تورم کنترل شد. 

انتشار صورت‌های مالی شرکت‌ها در سال ۱۴۰۰ طی روزهای آینده

وزیر اقتصاد اعلام کرد: در روزهای آینده صورت‌های مالی شرکت‌ها در سال ۱۴۰۰ را که مربوط به دولت وقت است را منتشر می‌کنیم.  

وی بیان کرد: برخی مجوزها ثبت محور است که نیازی به بازرسی ندارد و در درگاه ملی مجوزها ثبت می‌شود و در همان لحظه امکان فعالیت فراهم می‌شود. 

ادامه دارد ..

 


منبع: https://www.irna.ir/news/84863994/%D8%B1%D9%88%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85-%D8%AB%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%AD%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D8%A7%DA%AF%DB%8C%D8%B1وی ادامه داد: رویکرد دولت این بود که به عنوان ترمزی برای مسیرهای رو به وخامت، اقدام جدی انجام دهد و مسیر را متوقف و شرایط را اصلاح کند و به نفع مردم بازگرداند. 

وی ادامه داد: دولت بر کنترل‌های موتور تولید تورم تمرکز کرد و کنترل شبکه بانکی و رفع بی انضباطی مالی را در دستور کار خود قرار داد و نظارت جدی بر شبکه بانکی انجام شپد و بانک‌های متخلف شناسایی شدند و سیاست‌های مختلف کنترل ارز را انجام دادیم و خروجی آن این بود که در ۶ و ۷ ماه اخیر تورم نقطه‌ای کاهش یافت. 

به گفته خاندوزی، در سال اول دولت سیزدهم ۳۵۰۰ شرکت شناسایی شد و درآمد به خود استان بازگشت. رویکرد دیگر این بود که در گذشته بسیاری از ناکارآمدی‌های دولت از جیب مردم انجام می‌شد و حیاط خلوتی برای گروهی بود و میلیارد تومان زیان برای مردم داشت که تلاش کردیم جلوی این اقدامات گرفته شود. 

صدور بیش از ۷۳ هزار مجوز در ۵ ماه گذشته

وزیر اقتصاد درخصوص تسهیل صدور مجوز کسب و کار گفت: مجموع اقداماتی که در حوزه کسب و کار در یک سال گذشته انجام شده، بسیار بیشتر از سال‌های گذشته ای بود که دولت‌ها فرصت داشتند در حوزه تسهیل کسب و کار انجام دهند. 

خاندوزی ادامه داد: در پنج ماه گذشته بیش از ۲۳۰ هزار تا ۲۴۰ هزار درخواست مجوز کسب و کار ثبت شده است. 

وی افزود: در یک سال گذشته بیش از ۱۷۰۰ مجوز کسب و کار که توسط دستگاه‌های مختلف صادر می‌شود و را بررسی کردیم و تحول در صدور مجوزها آغاز شده و هنوز در پایان راه نیستیم اما این اقدامات با سرعت بالایی انجام می‌شود. 

وی با بیان اینکه شفافیت جزو ارکان و تاکید رییس جمهور بود، ادامه داد: در موضوع فولاد مبارکه دولت بر مواردی دست گذاشته که جلوی این اقدامات گرفته شود و صورت‌های مالی در اختیار مردم قرار گیرد تا در جریان امور قرار گیرند. 

وعده‌های پرهزینه دولت گذشته در ماه‌های پایانی 

خاندوزی درباره اقدامات دولت در خصوص کنترل تورم گفت: نرخ تورم در شهریور سال گذشته چشم انداز خوبی نبود و در دولت گذشته وعده‌های پرهزینه‌ای به مردم داده می‌شد در حالیکه درآمد هم کم بود ‌و مصوبات و پیشنهادهای هزینه بر بود. 

توسط داوود دانش‌جعفری

داوود دانش‌جعفری