رشد ۶۵ درصدی درآمد مالیات در سال جاری/ شناسایی ۵۲۰ هزار خانه خالی در کشور

منظور تاکید کرد: شاخص‌های ملاک لوکس بودن خانه‌ها و خودروها از سوی قانون‌گذار در سال جدید افزایش یافته و سازمان مالیاتی به عنوان مجری قانون و قوانین را اجرا می‌کند. 

وی گفت: کاهش فشار بر بخش رسمی اقتصاد و مبارزه با فرارهای مالیاتی و دیجیتالی کردن یا هوشمندسازی رویکرد دیگری است که در حوزه خدمات الکترونیکی صورت گرفته تا با استفاده از سامانه‌ها و برنامه‌های مختلف مراجعه مودیان کاهش یابد.

وی از رشد ۶۵ درصدی درآمدهای مالیاتی تا پایان تیرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و ادامه داد: ۲ هزار و ۵۰۰ بدهکار مالیاتی ممنوع‌الخروج شدند که اقدام به واریز یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مالیات کردند. 

وی افزود: اطلاع‌رسانی در مورد مالیات خانه‌های خالی به افراد از طریق سامانه مالیات انجام می‌شود و از طریق ارسال نامه مکتوب اطلاع‌رسانی را تکمیل می‌کنیم. 

رییس کل سازمان مالیاتی با اشاره به اقدام بعضی از مراکز درمانی و بهداشتی در خودداری از استفاده کارتخوان، گفت: در صورتی که کارت به کارت در حساب‌های دیگری انجام شود، مورد پیگیری قرار می‌گیرد و اگر تخلف مشهود شود، مشمول پرداخت مالیات و جرایم خواهد شد. 

منظور تاکید کرد: این امر نیازمند همکاری مردم و ارائه گزارش‌ها در سامانه سوت زنی است که مردم تخلفات و شماره‌ها کارت‌ها را اعلام کنند. 


منبع: https://www.irna.ir/news/84861811/%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%DB%B6%DB%B5-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A2%D9%85%D8%AF-%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DB%B5%DB%B2%DB%B0-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87

وی گفت: قانون‌گذار این اختیار را داده است که همه حساب‌های متصل به دستگاه‌های کارتخوان را بررسی کنیم، اما تمرکز ما بر روی تراکنش‌های کارتخوان است؛ از این رو اگر فردی کارتخوان را خریداری کرده و از آن استفاده نکرده است، تنها تمرکز بر روی تراکنش‌های کارتخوان است. در صورتی که کارت به کارت کردن به حساب بیش از ۵۰ مورد در ماه باشد، مشکوک به حساب تجاری است و بررسی خواهد شد. 

منظور ابراز داشت: جداسازی و تفکیک حساب‌های تجاری از غیر تجاری با همکاری بانک مرکزی تا پایان امسال صورت می‌گیرد. از این رو افرادی که فعالیت‌های تجاری دارند باید به سازمان مالیاتی اعلام کنند. 

جداسازی حساب‌های تجاری از غیرتجاری تا پایان سال/ کارت به کارت بررسی می‌شود؟

منظور از رونمایی کتابچه دستاوردهای یک‌ساله و عملکرد سازمان مالیاتی خبر داد و اظهار کرد: این کتابچه با رویکرد مالیات ستانی و سامانه محوری است تا عموم مردم در جریان جزییات آن قرار گیرند. 

وی بیان داشت: برای فرهنگ سازی در صدد هستیم تا پادکست رادیو مالیات را راه‌اندازی کنیم و در آن مقررات بخش‌نامه و همه مواردی که به مودیان مربوط می‌شود را ارائه دهیم و از کارشناسان دعوت می‌شود تا با این رادیو همکاری داشته باشند. 

معاون وزیر اقتصاد گفت: خودروهای لوکس را شناسایی کرده‌ایم و فرایند دریافت مالیات آن شروع شد که تا کنون ۱۵۹ میلیارد تومان مالیات گرفته شده است. 

به گزارش ایرنا، «داوود منظور» امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته دولت با ارائه گزارشی از اقدامات سازمان مالیات در دولت سیزدهم، در مورد اخذ مالیات از خانه‌های خالی اظهار کرد: تا پایان تیرماه امسال اطلاعات ۵۲۰ هزار خانه خالی از سوی وزارت راه و شهرسازی دریافت ‌شد که مبلغ مالیات در نظر گرفته شده برای آنها ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که به مودیان اطلاع رسانی خواهد شد.

منظور با بیان اینکه در این دولت رویکردمان حرکت به سمت مودی محوری است، بیان کرد: برای گسترش این امر، برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است تا تمام اتفاقاتی که در حوزه مالیاتی رخ می‌دهد را به‌صورت کامل در سراسر کشور پوشش دهیم. در همین راستا پایگاه خبری به‌عنوان یک مرجع در اختیار رسانه‌هاست تا اقدام به بازنشر اخبار آن کنند. 

رییس کل سازمان مالیاتی گفت: برای فراریان مالیاتی پرونده کیفری تشکیل می‌شود که در همین مسیر ۱۰ نفر که اقدام به تشکیل شرکت صوری و فرار مالیاتی کرده بودند، محکوم به ۱۰ سال زندان شدند.

منظور با بیان اینکه شناسایی خانه‌های لوکس ناچیز و تعدادشان پایین بود، گفت: سال گذشته شهرداری‌ها اطلاعات کاملی از خانه‌های بوکس ارائه نکردند. امسال هم پیگیر هستیم تا اطلاعات جامع را از شهرداری و سازمان بگیریم و امیدواریم تا پایان سال جمع آوری کنیم.

ساماندهی ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار کارتخوان

معاون وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: پویش پاسخ‌گویی نظام مالیاتی را گسترش می‌دهیم؛ از این رو از مدیران مالیاتی استان‌ها درخواست کردیم که روزانه ۲ ساعت را به پاسخگویی مراجعان اختصاص دهند و از ظرفیت مشاوران مالیاتی در میز خدمت نیز استفاده کردیم. ضمن اینکه سامانه تلفنی به شماره ۱۵۲۶ نیز پاسخگوی ابهام‌های مودیان است.

معاون وزیر اقتصاد از ساماندهی ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار کارتخوان خبر داد و گفت: ۹ میلیون از این کارتخوان‌ها غیر فعال شدند و یک میلیون و ۵۰۰ هزار کارتخوان به حساب‌های تجاری متصل شدند. 

۲هزار و ۵۰۰ بدهکار مالیاتی ممنوع الخروج شدند/ ۱۰ سال زندان برای فراریان مالیاتی 

رییس کل سازمان مالیاتی ادامه داد: ۱۰۰ هزار نفر به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مالیات خانه‌های خالی اعتراض کردند که مرجع رسیدگی به آن وزارت راه و شهرسازی است، در صورتی که مالکان از پرداخت استنکاف کنند، ماهانه مشمول پرداخت ۲.۵ درصد مبلغ مالیات به عنوان جریمه خواهند شد.

توسط داوود دانش‌جعفری

داوود دانش‌جعفری