دولت روحانی بالاترین رشد نقدینگی را به جا گذاشت

وی‌ افزود: در حال حاضر اقتصاد ایران با کندی سرمایه‌گذاری و رشد و بیکاری و تورم مواجه است. تشکیل سرمایه ثابت از منظر تقاضا بدترین وضعیت را دارد و فشار بسیاری در تامین مالی ما بر دوش نظام بانکی است.

وی ادامه داد: اگر بهبود محیط کسب و کار را محقق نکنیم شاهد توفیقاتی در کشور نخواهیم بود.

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی ادامه داد: برنامه‌ توسعه هفتم باید مشکل شکاف‌ عملکرد با اهداف را حل کند.

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی با بیان اینکه تحریم‌ها به دنبال فلج کردن اقتصاد ایران بود اما ظرفیت و تاب‌آوری  اقتصاد ما خیلی بالاست و اقتصاد ایران جزو اقتصادهای بزرگ دنیاست، تاکید کرد: کشور ما ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد و دارای مواهب طبیعی (اولین کشور در ذخایر نفت وگاز ، معادن معدنی (جزو ۱۰ کشور اول دنیا)، تنوع اقلیمی، وسعت سرزمینی، موقعیت جغرافیایی و ترانزیتی قابل توجه، تمدن بزرگ، تنوع در محصولات، ظرفیت‌های علمی بالا و نیروی انسانی تحصیل‌کرده است که نشان می‌دهد ما در حکمرانی و مدیریت این منابع و ظرفیت‌ها مشکل داریم.

تاب آوری اقتصاد ایران بالاست

حسینی با تاکید بر لزوم اصلاح نظام حکمرانی و تغییر در رویکرد نظام برنامه‌ریزی، اظهار کرد: به تجربه و تحلیل بین‌الملل توجه کمی داریم به‌نحوی که در برنامه اول به دلیل تحریم موفق نبوده‌ایم و  در برنامه ششم هم یکی از دلایل عدم موفقیت آن تحریم بوده است و این یعنی نتوانستیم مشکلات را حل کنیم.

حسینی گفت: اهداف و عملکرد برنامه‌های توسعه باهم قابل قیاس نیست؛ البته بین ظرفیت و عملکرد هم فاصله خیلی زیاد است.

وی‌ با بیان اینکه دولت روحانی بالاترین رشد نقدینگی را بجا گذاشت، تصریح کرد: تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در یک دهه گذشته منفی ۴.۴ شده است.

حسینی تصریح کرد: در آن زمان مشخص کرده بودند که ۶۳میلیارد ریال پول نیاز است تا اهداف توسعه‌ای که تعیین کردند محقق شود. متاسفانه به اهدافی که در شاخص‌های مختلف رشد اقتصادی و تورم و نرخ بیکاری و … تعیین کرده بودیم نرسیده‌ایم.

به گزارش ایرنا ،سیدشمس‌الدین حسینی گفت: تاکید بر حکمرانی در تدوین برنامه توسعه هفتم، تاکید بر کیفیت است. برنامه توسعه را باید در سطح سند حکمرانی ببینیم وگرنه تبدیل به آیین‌نامه اداری خواهد شد.

وی گفت: اینبار نباید عجله کنیم بلکه در مسیر درست و آهسته حرکت کنیم نتیجه بهتری خواهیم گرفت. 


منبع: https://www.irna.ir/news/84833597/%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%B1%D9%88%D8%AD%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D9%86%D9%82%D8%AF%DB%8C%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%AC%D8%A7-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B4%D8%AA

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی با تاکید براینکه رشد ۸درصدی اقتصاد فراتر از توان کشور نیست، اظهار کرد:  به طور رسمی از  سال ۱۳۲۵ درگیر برنامه توسعه هستیم و سابقه ۷۶ساله داریم که خودش یک ظرفیت است. 

توسط داوود دانش‌جعفری

داوود دانش‌جعفری