دستفروشی شغل رسمی خواهد شد

کاهش ۴۱ درصدی دستفروش در تهران

بیگی بیان کرد: در موضوع دستفروشی نکته مهم این است که تنوع افراد داریم و مشکلات ما این است که افراد نمی‌توانستند در سامانه فعالیت کنند.

سعید قلی بیگی افزود: شهرداری محدودیتی در حوزه دستفروشی دارد و آن انسداد معابر است و راهکار ما این است که بازارهای محلی ایجاد کنیم و در تهران ۵۰ نقطه در نظر گرفته است.

«رحیم سرهنگی» رییس موسسه کار و تامین اجتماعی گفت: قدمت و پایداری دستفروشی از بسیاری از مشاغل بیشتر است و ماهیت چند بُعدی دارد.

وی تصریح کرد: وظیفه مهم این است که مکان‌هایی را در نظر بگیریم که رفت‌وآمد داشته باشد

وی اظهار داشت: راه‌حل ما ایجاد فضای برای دستفروشان است و شهرداری توانسته مکان‌های مناسب را تعیین کند

رییس موسسه کار و تامین اجتماعی بیان کرد: وزارت کار معتقد است شغل شایسته امنیت شغلی دارد و درآمد مکفی و حفظ کرامت انسانی را فراهم می‌کند.

«سید امیر فتاحیان» مدیرعامل شرکت شهربان و حریم بان گفت: در تهران مدیریت دستفروشی تغییر کرده و در سال ۹۷ و ۹۸ نزدیک ۳۰ هزار دستفروش داشتیم و الان پنج هزار نفر رسیده و ۴۱ درصد کاهش داشته است.

فتاحیان با بیان اینکه ۵ هزار و ۸۰۰ نفر دستفروش در کشور داریم، افزود: طی سال‌های اخیر نزدیک ۱۰ هزار دستفروش در کشور ساماندهی شده‌اند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84943985/%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%DB%8C-%D8%B4%D8%BA%D9%84-%D8%B1%D8%B3%D9%85%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%AF-%D8%B4%D8%AF

وی ادامه داد: نگاه شهرداری به دستفروشی ساماندهی است و نگاه منطقی به نحوه برخورد با این افراد وجود دارد.

وی افزود: دستفروشی یکی از کانال‌های توزیع و فروش کالا است و قدمتی چند هزار ساله دارد.

در ادامه «سعید قلی بیگی» مدیرعامل شرکت ساماندهی شهرداری تهران گفت: در تیم جدید شهرداری نگاه مزاحم به شهرداری نیست و تکلیف ما این است که آنها را به عنوان سربازان جنگ اقتصادی بدانیم.

مقصر ۶۰ درصد انسداد معابر، اصناف هستند

به گزارش ایرنا، سید امیر سیاح امروز در برنامه نشست همفکری درباره دستفروشی، اظهار داشت: نگاه‌های متفاوتی نسبت به دستفروشی وجود دارد و اصناف آن را مزاحم و شهرداری آنها را سد کنندگان معابر می‌دانند.

سرهنگی اظهار کرد: راهبرد عملیاتی برای دستفروشی این است که تعاونی دستفروشان تشکیل شود و مدیریت آنها به دست دستفروشان باشد

وی افزود: در نگاه اقتصادی دستفروشی اشتغال خُرد است و باید آن را زمینه‌ساز مشاغل بزرگ بدانیم و بر این اساس در تلاش هستیم دستفروشی را به عنوان شغل رسمی بشناسیم.

وی تصریح کرد: نکته دوم این است که پس از تشکیل تعاونی و انجمن این است که مشوق‌هایی برای پلتفرم‌های مختلف ایجاد کنیم و صرفاً داشتن مکان مناسب پاسخگو نیست

بیگی گفت: ۶۰ درصد انسداد معابر توسط اصناف انجام می‌شود؛ اما به نام دستفروش ثبت می‌شود و باید به آن توجه داشته باشیم و دغدغه این است که گسیل دستفروش به سمت پایتخت است و باید حداقل سابقه سکونت در نظر بگیریم تا با مسأله انسداد معابر مواجه نشویم.

توسط داوود دانش‌جعفری

داوود دانش‌جعفری