خاندوزی : وزارت اقتصاد موافق افزایش تسهیلات ماشین آلات تولید است

خاندوزی در خصوص فعالیت بانک ها گفت :  از نظر  قانون عملکرد شعب  بانک‌های خصوصی با نظارت بانک مرکزی و توسط هیات مدیره انجام می‌شود اما  در این میان بانک‌هایی که بیشترین مراجعه  را دارند فعالیت‌های اقتصادی آنها  نیز در  استان‌ها ثبت و اعلام خواهد شد.

وی در خصوص برنامه  وزارت اقتصاد و دارایی در خصوص تفویض اختیار به استان ها بیان داشت : به موضوع تفویض اختیارات استانی پایبند هستیم چرا که  نمی‌شود استان‌های مختلف کشور با ظرفیت‌ها و موقعیت‌های متفاوت یکسان کنترل و  برای آنها قانون گذاری کرد ؛ از این رو شیوه مدیریت در هر استان باید متفاوت  دیگری انجام شود.

وی یادآور شد: دولت مردمی سیزدهم از زمان شروع فعالیت خود مصمم به ثابت نگه داشتن نرخ ارز بوده  و تا حدود زیادی هم موفق عمل کردیم اما در روزهای اخیر  نرخ ارز  متاثر از فضاسازی‌های صورت گرفته ،یافت.

خاندوزی  با تاکید بر اینکه بازار کم عمق مالی کشور تحت تاثیر قرار گرفته است، افزود: کارگروهی در این خصوص در محموعه بانک مرکزی تشکیل شده است که امیدواریم طبق پیش بینی‌های صورت گرفته هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد و شاهد تاثیرات آن در جامعه باشیم.

وی با بیان اینکه بسیاری  از متغیرها قابل پیش‌بینی است، یادآور شد: البته نوسانات نرخ بهره در کشورهای دیگر هم دچار چالش شده است که متاثر از فضای جنگ روسیه و اوکراین است اما باید تلاش کنیم تا التهاب ارزی کاهش یابد.

تا از محدودیت افزایش شعبه در این مورد چشم پوشی کرده و شاهد افتتاح شعبه ارز دیجیتالی تمام عیار پیام باشیم تا مشکلات فعالان اقتصادی مرتفع کند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی  در خصوص رفع تعهدات ارزی  بیان داشت:  موضوع رفع تعهدات ارزی در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی ملی مطرح خواهد شد و آن را  پیگیری می‌کنیم چرا که این موضوع به نفع  کشور ما است و زمانی که کشورهای همسایه از واحد پولی ما استفاده کنند موجب ارتقای ارزش پولی ما خواهد شد.


 


منبع: https://www.irna.ir/news/84938349/%D8%AE%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%88%D8%B2%DB%8C-%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D9%88%D8%A7%D9%81%D9%82-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AA%D8%B3%D9%87%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%86-%D8%A2%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF

به گزارش ایرنا ، احسان خاندوزی  روز پنجشنبه در دیدار با فعالان اقتصادی استان البرز، مطالبات این قشر را به حق دانست  و گفت:  افزایش سرمایه ثابت و ماشین آلات از سقف قانونی ضروری است  و در این زمینه با توجه به نرخ تورم موافق افزایش سقف تسهیلات بانک‌ها به این بخش هستیم و از رییس کل بانک مرکزی این مطالبه را خواهیم داشت تا در مورد سرمایه ثابت این معافیت از سقف را به بانک‌ها الزام کند که اتخاذ این رویکرد  در مجموع به نفع سرمایه کذاری در کشور است.

وزیر اقتصاد و دارایی  در پاسخ به سووال یکی از فعالان اقتصادی  البرز مبنی بر اهمیت موضوع  پیش بینی پذیری برای ادامه فعالیت واحدهای تولیدی،  اظهار داشت : این موضوع بسیار مهم است و ما نیز در این خصوص راهبردهای ارائه خواهیم کرد؛ البته انتظار می‌رود صاحبان صنایع و واحدهای تولیدی در این راستا طبق شرایط روز جامعه و جهان پیش بینی انجام دهند.

وی ادامه داد: در خصوص موضوع  گمرک  البرز و کمبود تجهیزاتی و نیروی انسانی در این حوزه مذاکرات آغاز شده است و ظرف هفته‌های آتی شاهد رفع مشکل گمرک البرز خواهیم بود.

خاندوزی  در ادامه به پیشنهاد رفع تعهدات ارزی که از سوی فعالان اقتصادی مطرح شد اشاره کرد و گفت: یکی از توقعات ما این است  که فعالان اقتصادی از خطوط شفافیت اقتصادی خارج نشوند؛ اگر این امر صورت بگیرد دولت هم ناچار است اینگونه تدابیر را اتخاذ کند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه در راستای رفع مشکلات منطقه ویژه اقتصادی پیام  استان البرز نیز اقدامات جدی صورت خواهد گرفت، اظهار داشت: با بانک مرکزی مکاتباتی انجام خواهیم داد

توسط داوود دانش‌جعفری

داوود دانش‌جعفری