ثبت کمترین نرخ بیکاری تابستان از سال ۸۴ تا کنون در دولت سیزدهم

طبق گزارش مرکز آمار نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاکی از آن است که ٢٣,٠ درصد از فعالان این گروه سنی در تابستان ١٤٠١ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ١٤٠٠) ٢.٧ واحد درصد و نسبت به فصل گذشته یک واحد درصد کاهش یافته است.

همان‌طور که مشاهده می‌شود، نرخ ۸.۹ درصدی بیکاری تابستان سال جاری، کمترین نرخ بیکاری ثبت شده برای تابستان هر سال از ۸۴ تا کنون است. واکسیناسیون عمومی دولت سیزدهم، تسهیل در صدور مجوزها و کاهش ۵ واحد درصدی مالیات تولید تنها بخشی از اقداماتی است که دولت سیزدهم برای رونق کسب و کار و تولید در کشور اجرا کرد و نتیجه آن به مرور در حال خودنمایی است.

همچنین بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می‌دهد که در تابستان ١٤٠١، ١٦,٢ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به تابستان ١٤٠٠، به میزان ١.٤ واحد درصد و نسبت به فصل گذشته ۰.۴ واحد درصد کاهش یافته است.

ثبت کمترین نرخ بیکاری تابستان ۱۷ سال اخیر

ثبت کمترین نرخ بیکاری تابستان از سال ۸۴ تا کنون در دولت سیزدهم

رشد ۳۷۴ هزار نفری جمعیت شاغلان نسبت به تابستان سال گذشته در شرایطی که دولت سیزدهم بدترین میراث اقتصادی پس از انقلاب را از دولت روحانی تحویل گرفت، ارزش و اهمیت تغییرات رخ داده در بازار کار کشور را دوچندان می‌کند. در چنین شرایطی انتظار می‌رود با تداوم سیاست‌های اصلاحی دولت به ویژه در زمینه حمایت از تولید و کسب و کارها، رشد اقتصادی و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی تسریع شده و چشم‌انداز به مراتب روشن‌تری در این زمینه ایجاد شود.


منبع: https://www.irna.ir/news/84907836/%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%DA%A9%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%86%D8%B1%D8%AE-%D8%A8%DB%8C%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%DB%B8%DB%B4-%D8%AA%D8%A7-%DA%A9%D9%86%D9%88%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85

مروری بر نرخ بیکاری تابستان سال‌های گذشته نشان می‌دهد نرخ بیکاری تابستان سال جاری، کمترین رقم از سال ۸۴ به این سو است. نمودار زیر نرخ بیکاری تابستان سال‌های ۸۴ تا ۱۴۰۱ را بر اساس آمارهای مرکز آمار نشان می‌دهد.

به گزارش ایرنا، مرکز آمار گزارش اشتغال و بیکاری تابستان امسال را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، نرخ بیکاری در تابستان سال جاری به ۸.۹ درصد رسیده که نسبت به فصل گذشته ۰.۳ واحد درصد و نسبت به تابستان سال گذشته ۰.۷ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین جمعیت شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر به ۲۳ میلیون و ۷۷۹ هزار نفر رسیده که نسبت به بهار سال جاری ۲۰۱ هزار نفر و نسبت به تابستان سال گذشته ۳۷۴ هزار نفر افزایش داشته است.

توسط داوود دانش‌جعفری

داوود دانش‌جعفری