تسهیلات «مانا» پلی بین تسهیلات ارزی و ریالی است

صادراتی بودن شرکت‌ها اولین شرط انعقاد قرارداد مانا

تبدیل منابع صندوق به کالا و یا دارایی با ارزش

غضنفری با تأکید براینکه در منابع صندوق توسعه ملی نباید کم باید بیشتر شود، افزود: منابع صندوق همانند بودجه کشور نیست که هر سال به صفر برسد؛ به همین دلیل صندوق‌های ثروت ملی در جهان دست به سرمایه‌گذاری و بنگاه‌سازی و نه بنگاه‌داری می‌زنند.

وی با بیان اینکه نرخ سود تسهیلات مانا همانند تسهیلات ارزی است، افزود: اجرای طرح‌ها در قالب این قرارداد کمک خوبی به توسعه‌ی کشور کرده و پروژه‌ها سریعتر انجام می‌شود.

صندوق بازتعریف هیچ نهاد دیگری نیست

به گزارش ایرنا از صندوق توسعه ملی، آیین امضای اولین قرارداد تسهیلات مانایی، بین صندوق توسعه ملی و بانک خاورمیانه با حضور «مهدی غضنفری» رییس هیأت عامل و نیز اعضای هیأت عامل صندوق توسعه ملی، «پرویز عقیلی» مدیرعامل بانک خاورمیانه و محمد شریعتی مدیرعامل شرکت توسعه صنعتی مشفق (اولین مشتری طرف قرارداد مانا) برگزارشد.

میرمحمدصادقی، هدف اصلی از اجرای قرارداد مانا را حفظ ارزش منابع ارزی صندوق عنوان کرد و گفت: همچنین به طور همزمان ارز و ریال مورد نیاز متقاضی نیز تامین شده و از تبدیل دوباره ارز به ریال جلوگیری می‌شود.

در ادامه پرویز عقیلی مدیرعامل بانک خاورمیانه، ضمن ابراز خرسندی از مشارکت با صندوق توسعه ملی، صادرات محور بودن شرکت‌های طرف قرارداد مانا؛ جهت افزایش قدرت بازپرداخت تسهیلات ارزی را ازمهمترین فاکتورهای انتخاب این طرح‌ها و شرکت‌ها در قرارداد مانا عنوان کرد و گفت: چنانچه شرکت توانایی صادرات داشته باشد می‌تواند به موقع ارز مورد نیاز را تأمین کند .

غضنفری در ادامه افزود: سرمایه‌گذارانی که با تسهیلات صندوق توسعه ملی سرمایه‌گذاری می‌کنند بعضا” تنها به تسهیلات ارزی نیاز ندارند بلکه تسهیلات ریالی هم می‌خواهند. اما از سوی دیگر اگر صندوق توسعه ملی تنها تسهیلات ریالی پرداخت کند و مطالباتش را به صورت ریالی بگیرد در بازه زمانی مشخص همواره کوچک خواهد شد و ممکن است خدای ناکرده به سرنوشت حساب ذخیره ارزی دچار شود. اما ریال متصل به ارز که به لحاظ ارزشی با یکدیگر حرکت می‌کنند این مشکل را ندارد.

رییس هیأت عامل صندوق توسعه ملی، با ذکر اینکه به زودی تعاریف دیگری از مانا را پیاده سازی می کنیم، تصریح کرد: صندوق توسعه ملی مرتبا” با معرفی یکی از ابزارهای مالی جدید به عنوان یک نهاد توسعه‌گر عمل خواهد کرد و با استفاده از شیوه‌های جدید برای مدیریت زمان و کنترل و مدیریت پروژه، امر توسعه در کشور را سرعت می‌بخشد.

رییس هیأت عامل صندوق توسعه ملی، در ادامه به تعاریف متعدد تسهیلات مانا پرداخت و افزود: تسهیلات مانا، پلی بین تسهیلات ارزی و ریالی است که در یک سو ارز و در سوی دیگر آن ریال قرار دارد، به طوری که محاسباتش ارزی اما مبادلات آن ریالی است.

در ادامه علیرضا میرمحمدصادقی معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی، با بیان اینکه حجم قراردادهای عاملیت مانایی ۱۰ درصد قرارداد عاملیت ارزی است، گفت: مجموع قرارداد منعقده با بانک‌های عامل در سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۳ میلیارد دلار است که از این میزان، بانک‌ها تا سقف ۱۰ درصد مجاز به پرداخت تسهیلات مانایی هستند.

باید در زمان اجرای پروژه، رکورد شکنی کنیم

وی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی شاید تنها متولی نهاد امر توسعه در کشور باشد، گفت: حتی امر تولید نیز در صورتی که منجر به توسعه کشور شود در زمره‌ی اهداف صندوق توسعه ملی است، در غیر این صورت انباشت تسهیلات در نزد یک تولیدکننده خاص نیز لزوما” به توسعه منتج نمی‌شود.

وی با بیان اینکه چنانچه صندوق توسعه ملی به عنوان تنها صندوق ارزی کشور، مبالغی را بصورت ریالی پرداخت کند به تدریج کوچک و به سرنوشت حساب ذخیره ارزی دچار می‌شود، تصریح کرد: به همین منظور ریال متصل به ارز معرفی کرده‌ایم که به نوعی ریال به ارز پگ(PEG) شده است؛ چون صندوق توسعه ملی یک صندوق ارزی بوده و برخلاف بانک‌ها که  تسهیلات ریال مبنائی پرداخت می‌کنند؛ ما می توانیم ریال مانا (متصل به ارز) پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه باید از روز اول برای مشتری روشن شود که قرارداد مانا فقط به طرح‌هایی که صادرات دارد؛ اختصاص می‌یابد و ساختار مالی شرکت نیزباید به درستی بررسی شود، تأکید کرد: وجود مدیران سالم، ساختارمالی قوی و صادرات محور بودن از مهمترین مشخصات شرکت فولاد مشفق، جهت استفاده از تسهیلات مانا یوده است.

در پایان این مراسم،  قرارداد مانا بین صندوق و بانک خاورمیانه و بانک خاورمیانه و شرکت توسعه صنعتی مشفق به امضاء طرفین رسید.


منبع: https://www.irna.ir/news/84924259/%D8%AA%D8%B3%D9%87%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%A7-%D9%BE%D9%84%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D8%B3%D9%87%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D9%88-%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AAوی با اشاره به اینکه در مسیر توسعه‌ی صندوق، معاونت بانکی و اعتباری و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی صندوق نقش مهمی دارند، افزود: این معاونت‌ها با مجموعه اقدامات خود می‌توانند سرمایه‌ی صندوق توسعه ملی را به تدریج افزایش داده و با مشارکت و یا سرمایه‌گذاری در طرح‌های بزرگ و دانش بنیان وهمچنین صدور ضمانت نامه‌ها، دارایی صندوق را افزایش دهند.

رییس هیأت عامل صندوق توسعه ملی، بانک خاورمیانه را یکی از بانک‌های استاندارد و با مدیریت قابل قبول عنوان کرد و گفت: از معاونت بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی که مفهوم جدیدی از قرادادهای صندوق که ۶ ماه پیش متولد شد را امروز به اجرا گذاشته است؛ بسیار تشکر می‌کنم.

میرمحمدصادقی ضمن اظهار امیدواری از اجرای موفق طرح فولاد مشفق در قرارداد مانا، گفت: در این نوع قرارداد متقاضی باید آگاه باشد که نوسانات نرخ ارز بر عهده او بوده و در بازپرداخت نیز باید ریال معادل ارز را بپردازد.

وی با تأکید بر کاهش مدت زمان اجرای پروژه‌ها، گفت: باید در تمامی مراحل اجرای پروژه رکورد شکنی کنیم چرا که در این صورت شاهد کاهش هزینه‌ها و افزایش سود آوری آن برای کشور خواهیم بود.

معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی، با بیان اینکه اتصال ریال به ارز در قرارداد مانا باعث جلوگیری از کاهش ریال پرداختی به متقضایان می‌شود، افزود: کمک به ساخت تولید داخلی و اشتغالزایی از طریق پرداخت ریال برای خرید ماشین آلات داخلی و جلوگیری از واردات محصولات مشابه خارجی و همچنین کاهش فشار به بانک‌ها برای تأمین منابع ریالی مورد نیاز این بخش نیز از دیگر اهداف اجرای قراداد مانا محسوب می‌شود.

به گفته وی، خط اعتباری تخصیصی به بانک خاورمیانه در سال جاری ۳۰۰ میلیون دلار است که این بانک معادل ۱۰ درصد و تا سقف ۳۰ میلیون دلار می تواند تسهیلات مانا درخواست کند که برای پروژه فولاد شفق ۷ میلیون دلار معادل ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار مانا از سوی صندوق تخصیص و مابقی توسط بانک و مشتری تأمین شده است.

خط اعتباری ۳ میلیارد دلاری برای بانک‌های عامل در سال جاری

مهدی غضنفری همچنین با اشاره به اخذ مجوز تبدیل منابع صندوق به کالا و یا دارایی با ارزش از هیأت امنای صندوق، گفت: بر این اساس درصورت خرید سهام بانک‌ها و شرکت‌ها، عملیات مانایی رخ داده است؛ چون ریال صندوق تبدیل به دارایی شده، یا اگر صندوق دارایی مثل طلا خریداری کند نیز مانا محسوب می‌شود، چرا که تبدیل به کالای با ارزش شده است؛ در واقع هر جا ارزش ریال ماندگار شود آن ریال مانا خواهد بود؛ پس “مانا” همواره به منزله وام دادن نبوده و می‌تواند تبدیل ریال صندوق به سهام، دارایی، طلا و یا کالا باشد.  

غضنفری با تأکید بر اینکه صندوق بازتعریف هیچ نهاد دیگری نیست، گفت: صندوق نباید فقط تسهیلات پرداخت کند؛ برای اینکار نهادهای قوی زیادی اعم از بانک‌های مطرح در بخش‌های مختلف فعالیت می کنند؛و یا صندوق نباید کار بودجه ای انجام دهد، زیرا برای تقویت زیرساخت‌های کشور باید از بودجه‌های عمرانی کمک گرفت.

توسط داوود دانش‌جعفری

داوود دانش‌جعفری