به واسطه اتاق بازرگانی تلاش می‌شد بازپرداخت وام‌های ارزی با ارز ۴۲۰۰ انجام شود

به گزارش ایرنا، «مهدی غضنفری» در جمع خبرنگاران گفت: صندوق توسعه ملی در ۱۰ سال گذشته ۱۴۵ میلیارد دلار موجودی داشت و دولت‌ها براساس مصوبات مجلس و اجازه از رهبر معظم انقلاب و در شرایطی که نیاز به کمک بود ۷۵ میلیارد دلار از منابع صندوق برداشت کردند.

وی تاکید کرد: صندوق ارزی باید بازپرداخت ارزی داشته باشد و صندوق توسعه ملی نیز یک صندوق ارزی است و نوسان ارز تاثیری در بازپرداخت ندارد.

غضنفری گفت: بیشترین بازپرداخت تسهیلات در حوزه کسب و کار نفت و پتروشیمی بود و توافق خوبی انجام شده است و چهار میلیارد دلار در این حوزه معوقه داشتیم که با توافقات انجام شده در هفته گذشته نزدیک سه میلیارد دلار از معوقات صندوق وصول می‌شود .


منبع: https://www.irna.ir/news/84862344/%D8%A8%D9%87-%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%B7%D9%87-%D8%A7%D8%AA%D8%A7%D9%82-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D9%84%D8%A7%D8%B4-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D9%88%D8%A7%D9%85-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%B1%D8%B2

وی اظهارداشت: جریان بازپرداخت تسهیلات ارزی خیلی بهتر شده و سه یا چهار برابر سال قبل وصول مطالبات را داریم.

وی گفت: در برنامه پنجم توسعه در برخی مواقع تکلیف شده که ۲۰، ۳۰ یا ۴۰ درصد از منابع نفتی در اختیار صندوق قرار گیرد اما صندوق به طور متوسط کمتر از ۱۰ درصد منابع نفتی را دریافت کرد.

وی ادامه داد: نائب رئیس اتاق بازرگانی ضمن عذرخواهی از صندوق توسعه ملی خواست که همچنان بر موضع خود بایستد و اعلام کرد که برای بازپرداخت وام‌ها همکاری خواهند کرد.

وی تصریح کرد: از همه حوزه‌های کسب و کار بازپرداخت شروع شده است و همکاری لازم را با شرکت‌ها انجام می‌دهیم البته شرکت‌ها متوجه شدند که برای بازپرداخت وام وارد مقوله ارز ۴۲۰۰ تومانی نشوند زیرا این خط قرمز صندوق توسعه ملی است.

غضنفری افزود: صندوق دستور توقف مسدودی برخی حساب‌ها را منتشر کرد و به برخی مهلت سه یا ۶ ماهه دادیم و چنانچه از این امر استنکاف کنند مجددا دستور توقف حساب‌ها را خواهیم داد.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی گفت: به لحاظ نظری همه وام گیرندگان قبول دارند که وام صندوق را به صورت ارزی پس دهند اما برخی می‌گویند که دستگاه‌ها منع صادرات اعلام کرده یا محصولات قیمت‌گذاری شده و مشکلاتی به وجود آمده است.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی اظهارداشت: نائب رئیس اتاق بازرگانی موضع صندوق را برحق دانست و خواست که گزارش در هیات مدیره اتاق ارائه شود اما چون اسامی شرکت‌ها در گزارش مربوطه آمده بود عذرخواهی کردیم و چنانچه دوباره درخواست شود گزارش را در اختیار عموم قرار می‌دهیم.

غضنفری درخصوص بازپرداخت وام اعضای اتاق بازرگانی براساس نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: اتاق بازرگانی یک نهاد اجتماعی و اقتصادی بخش خصوصی است و باید مورد احترام باشد و جایگاه آن تحکیم شود و وجود سازمان‌های مردم نهاد باعث می‌شود تعاملات حکومت و مردم تسهیل شود

مدیرعامل صندوق توسعه ملی تاکید کرد: افراد نباید نگاه ریالی به صندوق داشته باشند زیرا صندوق توسعه ملی صندوق ارزی است و تلاش‌های آنها برای اعتراض به بازپرداخت تسهیلات به صورت ریالی نتیجه‌ای نخواهد داشت.

غضفری خطاب به مردمی که نگران منابع صندوق توسعه ملی هستند این مژده را داد که جریان بازگشت مطالبات صندوق بهبود یافته است و چند برابر سال‌های قبل وصول مطالبات داشته است.

وی درخصوص مسدود شدن حساب ارزی برخی بانک‌ها نیز گفت: پس از اینکه  حساب برخی بنگاه‌ها با همکاری بانک‌ها مسدود شد مذاکرات شروع شد و جلساتی با بدهکاران صندوق داشتیم و تمامی آنها تعهداتی به صندوق برای بازپرداخت وام دادند.

وی افزود: ۴۰ میلیارد دلار از منابع برداشت شده صندوق به صورت تسهیلات اعطا شده و طبق ماده ۵۲ قانون بودجه ۲۵ میلیارد دلار به ریال تبدیل شده و مبلغی نیز هم اکنون نزد بانک مرکزی است.

وی افزود: بنابراین من نه در گذشته و نه اکنون از کلیت اتاق بازرگانی انتقاد نکردم اما برخی فعالان اقتصادی تلاش می‌کردند از طریق اتاق بازرگانی بازپرداخت وام خود را با ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام دهند که صحبت‌هایی با نائب رئیس اتاق بازرگانی انجام دادم و گزارشی از نحوه بازپرداخت تسهیلات و افرادی که از بازپرداخت تسهیلات استنکاف می‌کردند ارائه کردم.

مدیرعامل صندوق گفت: صندوق در این سال‌ها براساس اساسنامه خود حرکت کرده و به بخش خصوصی , نهادهای عمومی غیردولتی وام داده است یا دولت‌ها از ۳۰ درصدی که در برنامه پنج ساله توسعه پیش بینی شده بود برداشت کردند و اینکه منابع دریافتی از صندوق درست مصرف شده یا خیر موضوع دیگری است که بررسی شود.

توسط داوود دانش‌جعفری

داوود دانش‌جعفری