به گفته غفوری، جلسات ستاد شهرکسازی کشور، در سال جاری به صورت مستمر در شرکت عمران شهرهای جدید برگزار شده و علاوه بر پروانههای تأسیس و بهرهبرداری، شرح خدمات طرحهای جامع، آمادهسازی و طراحی شهری، پروانه ساختمانی و گواهی پایان کار در شهرکها را تدوین و مصوب کرده است.
انتهای پیام
منبع: https://www.isna.ir/news/1402112920298/%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%DB%B4%DB%B0-%D8%B4%D9%87%D8%B1%DA%A9-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85
سعید غفوری در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: اگرچه شهرکسازی سابقه ای ۵۰ ساله در کشور ما دارد و میتواند ظرفیت قانونی بسیار خوبی برای حمایت از برنامهها و سیاستهای آمایشی و تأمین مسکن داشته باشد، اما در دهههای اخیر، شهرکسازی، یادآور ساخت و سازهای بیضابطه در خارج از محدوده و حریم شهرها به ویژه پیرامون کلانشهرها و مناطق خوش آب و هوای کشور، بوده و موجب بروز و ظهور آسیبهای فراوان زیست محیطی، تخریب کشاورزی و شکلگیری اقتصاد خارج از فرآیند برنامهریزی بخش مسکن و ساخت و ساز شده است.
غفوری خاطرنشان کرد: ستاد مدیریت شهرکسازی کشور، در چارچوب دستورالعمل ترویج شهرکسازی در سال ۱۳۸۶ با اهداف متنوعی از جمله تدوین سیاستهای ترویج شهرکسازی و سامان دادن به ساخت وسازهای بیضابطه خارج از محدوده و حریم شهرها تشکیل شد اما تا زمان دولت سیزدهم، اقدام چندانی برای تحقق اهداف صورت نداد.
سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید گفت: در دولت سیزدهم مطالعات و مکانیابی بیش از ۴۰ شهرک در ۱۳ استان کشور با ظرفیت جمعیتپذیری بیش از ۴۰۰ هزار نفر انجام و از این تعداد پروانه و پیش پروانه ساخت ۱۴ شهرک صادر شده است. در حالی که از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۴۰۰ عملا هیچ پروانه تاسیس و بهرهداری شهرکهای دولتی و خصوصی صادر نشده بود.
سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید بیان کرد: در کنار این موضوعات و در چارچوب ماده ۱۴ دستورالعمل شهرکسازی، دبیرخانه ستاد شهرکسازی کشور (شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید)، با ابلاغ ساختار و فرآیند ساماندهی تمامی مجتمع، مراکز، مجموعه ها و … به ادارات کل راه و شهرسازی استان ها، در پی ضابطه مند کردن و نظارت بر فرآیندهای ساخت و سازهای قبلی در پیرامون شهرها به ویژه شمال کشور و پیرامون کلان شهرها است. در این مسیر، تاکنون وضعیت سه شهرک از شهرکهای مصوب پیش از انقلاب اسلامی که بلاتکلیف بودهاند، مورد رسیدگی واقع شده است.
وی افزود: شاید بتوان مهمترین دلیل این آشفتگی را در فقدان مدیریت یکپارچه ساخت و ساز در خارج از حریم و محدوده شهرها و در قالب عناوینی همچون شهرک، مجموعه، مجتمع، مرکز و … دانست.
رییس هیات مدیره شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به بازنگری در دستور العمل شهرکسازی کشور در سال ۱۴۰۲ گفت: ستاد مدیریت شهرکسازی کشور با استقرار در شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و با عضویت وزارتخانههای مرتبط، از سال ۱۴۰۰ تاکنون، ضمن صدور پروانه تأسیس یک شهرک خصوصی، پروانه بهرهبرداری دو شهرک خصوصی، پیش پروانه تأسیس ۱۰ و پروانه تأسیس یک شهرک دولتی را صادر کرده است. این در حالی است که از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۴۰۰ عملا هیچ پروانه تاسیس و بهرهداری شهرکهای دولتی و خصوصی صادر نشده بود.
وی تصریح کرد: در وضعیت کنونی پروانه بهرهبرداری یک شهرک و پروانه تأسیس دو شهرک دولتی دیگر در دستور کار این ستاد قرار گرفته است. در این راستا و با هدف کمک به سیاستهای تأمین مسکن دولت، شرکت عمران شهرهای جدید رأسا مطالعات امکانسنجی و مکانیابی بیش از ۴۰ شهرک در اراضی دولتی در ۱۳ استان کشور را با مساحت بیش از ۱۰ هزار هکتار و ظرفیت جمعیتپذیری بیش از ۴۰۰ هزار نفر را در ۱۳ استان و ۲۳ شهرستان کشور انجام و برای آغاز عملیات اجرایی به سازمان ملی زمین و مسکن سپرد.