
کاکایی تصریح کرد: براساس اطلاعات میدانی عنوان می کنم که بی طرفی در تصمیمات شورای رقابت رعایت نمی شود و قطعا مسیری که این شورا می رود منتهی به رقابتی شدن صنعت ما نخواهد شد بلکه منتهی به مونتاژکاری و واگذاری کامل بازار به خارجی ها میشود و این را طبق ارقام می گویم و به کسی اتهام نمی زنم. در شرایط فعلی مونتاژکاری رشد و تولیدکننده داخلی زیان می کند و در همین حال، برخی عنوان می کنند که چرا صنعت داخلی توسعه نمی یابد و این را نیز قاطعانه می توانیم بگوییم روندی که شورای رقابت در پیش گرفته قطعا نتیجه اش زمین خوردن صنعت خودروی کشور و تحویل دادن بازار به چین است.
تغییر در دیدگاه شورای رقابت
وی در رابطه با عملکرد شورای رقابت، اظهار کرد: این ساختار برای ایجاد فضای رقابتی در کشور کاپیتالیستی همچون آمریکا در جهت توسعه توان رقابتی و جلوگیری از ایجاد انحصار وجود دارد؛ این کشور برای حمایت از تولید داخلی به خودروسازان و مردم گفته است یارانه به خودروهای برقی اختصاص میدهد که از باتری آمریکایی استفاده کنند اما چنانچه از باتری چینی استفاده شود، مشمول یارانه نخواهد شد. این کشور با این اقدام به دنبال حمایت از تولیدکننده داخلی خود است.
استاد دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: این که نگاه سیاسی پشت پرده است را نمی توانم به صورت مستند مطرح کنم اما می توان مطمئن بود و با قاطعیت گفت که این نحوه قیمت گذاری دارای انحراف در تصمیم گیری است.
این کارشناس بازار خودرو کشور تصریح کرد: هدف شورای رقابت بایستی ایجاد صنعت رقابتپذیر و بازار رقابتی باشد، اما دقیقا ما بالعکس عمل میکنیم و به اسم رقابت انحصار ایجاد میکنیم؛ مونتاژکاری را تقویت و برای واردات فضاسازی میکنیم. تمامی این فضاسازیها در جهت نابودی صنعت کشور و واردات است؛ زمانی که صنعتی را زمین میزنیم و پنج سال میشود خودروساز با زیان تولید میکند، مشخصاً امکان توسعه فراهم نمیشود.
وی با بیان این که برای یکی از خودروسازان داخلی از آذرماه ۱۴۰۰ تا ابتدای ۱۴۰۲ اجازه افزایش قیمت داده نشد، عنوان کرد: اما هم زمان به سایر خودروسازها به بهانه های مختلف افزایش قیمت داده اند، با این که ما این موضوع را نقد نمی کنیم که چرا قیمت محصولات آن خودروساز بروز شده اما این اقدام نشان می دهد که روش قیمت گذاری کاملا ناعادلانه است و این موضوع قابل کتمان و انکار نیست.
وی با بیان این که در این مدت سهم تعدادی و ریالی خودروسازان داخلی کاهش یافته و همه از زیان آن ها خبر دارند، تصریح کرد: کار به جایی رسیده است که به لحاظ مالی دو خودروساز کشور توان ادامه تولید را ندارند.
این کارشناس صنعت و بازار خودرو کشور ضمن تاکید بر اینکه بخش قابل توجهی از اعضای شورای رقابت افراد فرهیخته و کارشناسی هستند، تصریح کرد: اما در صورت لزوم، بایستی برخی اعضای شورای رقابت تغییر کنند و در سیاستهای افرادی که سبب ایجاد این شرایط شدهاند، اصلاح صورت گیرد؛ چراکه به طور حتم، شورای رقابت در اصطلاح با این دست فرمان که پیش گرفته است، بهزودی صنعت خودرو را زمین خواهد زد.
به گفته وی، در نیمه نخست امسال، مونتاژکاران حجم بالایی خودرو در بازار فروخته اند و با روند فعلی بازار کم کم در اختیار مونتاژکاران قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام