ایران و قرقیزستان علاقه‌مند به اجرای رژیم بدون روادید

در این جلسه کمیته بر اهمیت حل مسئله نقل و انتقالات بانکی و همچنین تدارکات تاکید کرد. در مورد گسترش راه آهن چین – قرقیزستان – ازبکستان نیز طرف ایرانی خواستار گسترش این خط آهن تا مرزهای ایران شد.

در این گزارش آمده است: ایران تنها گزینه قرقیزستان برای ورود به بازارهای آسیای جنوب شرقی و کشورهای عربی و همچنین پاکستان و لیبی است. ایران نیز به نوبه خود قرقیزستان را دریچه ای به بازار اوراسیا با بیش از ۱۵۰ میلیون نفر می بیند. علاوه بر این، قرقیزستان به عنوان یکی از اعضای سازمان تجارت جهانی می‌تواند به ایران برای ورود به بازار جهانی کمک کند.»

 اتاق بازرگانی و صنعت قرقیزستان اعلام کرد که اولین نشست کمیته بازرگانی قرقیزستان و ایران زیر نظر اتاق های بازرگانی و صنعت در ۱۱ اکتبر( ۱۹ مهر) در بیشکک برگزار شد.

به گزارش روز چهارشنبه سروریس مطبوعاتی اتاق بازرگانی قرقیزستان، بر همین اساس ایران آماده است تا برای کارآفرینان قرقیزستانی به مدت ۱۴ روز یک طرح بدون روادید ایجاد کند. این موضوع روز گذشته و پس از اولین نشست کمیته بازرگانی قرقیزستان و ایران در اتاق های بازرگانی و صنعت (CCI) دو کشور مشخص شد.

رومن کاسیموف رئیس کمیته اتاق بازرگانی قرقیزستان، پیشنهاد کرد که گردشگری تجاری نیز در این فهرست گنجانده شود.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اکونومیست قرقیزستان ( )، تهران و بیشکک در نظر دارند رژیم بدون روادید را برای کارآفرینان دو کشور معرفی کنند.

معاون ارشد اتاق بازرگانی و صنایع جمهوری قرقیزستان روز گذشتته اعلام کرد که قرار است حجم مبادلات تجاری این کشور با جمهوری اسلامی ایران با افزایش ۲.۵ برابری به بالای ۲۰۰ میلیون دلار در سال برسد.

به گزارش ایرنا، رومن کاسیموف روز سه شنبه در همایش تجاری قرقیزستان و ایران تصریح کرد: طرفین برنامه هایی برای افزایش تجارت تا ۲.۵ برابر و به میزان ۲۰۰ میلیون دلار در دست اقدام دارند.  


منبع: https://www.irna.ir/news/84910578/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%82%D8%B1%D9%82%DB%8C%D8%B2%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%82%D9%87-%D9%85%D9%86%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%DA%98%DB%8C%D9%85-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%AFعلاوه بر این در رابطه با تحریم ها، قرقیزستان به جای همتایان روسی به تامین سوخت و روغن های صنعتی از ایران ابراز علاقه کرد. طرفین همچنین توافق کردند که شرکای قابل اعتماد دو کشور را برای ایجاد یک فضای قابل اطمینان ثبت و معرفی کنند.

در این گزارش امده است: برای طرف ایرانی، قرقیزستان به عنوان یک شریک در زمینه سرمایه گذاری، کشاورزی، مهندسی، متالورژی، معدن، مهندسی و خدمات فنی مورد توجه است.

سفیر قرقیزستان در ایران پیشتر گفته بود: شرایط صدور روادید برای ایرانی ها در قرقیزستان بسیار آسان شده و دیگر مشکلی از جانب کشور ما برای روادید وجود ندارد و حتی امکان صدور روادید در فرودگاه نیز فراهم است.

توسط داوود دانش‌جعفری

داوود دانش‌جعفری