انتقاد بهارستان از رشد ۱۰۲ درصدی تخصیص بودجه اشتغال!

انتقادات رئیس مجلس درباره عدم تخصیص بودجه اشتغال همچنین توسط برخی دیگر از نمایندگان مجلس تکرار شد. به عناوین مثال دو روز پس از این انتقادات قالیباف، مجتبی توانگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم دولت را به تخصیص ندادن بودجه اشتغال متهم کرد.

پس از ادعای رییس مجلس و برخی دیگر از نمایندگان مبنی بر عدم تخصیص بودجه اشتغال، وزیر اقتصاد و امور دارایی به این اتهام واکنش نشان داد. سید احسان خاندوزی در تشریح وضعیت تخصیص بودجه اشتغال تا پیش از دولت سیزدهم گفت: با همکاری دولت ریل ناکارآمد تسهیلات تبصره ۱۸ تغییر کرد. طبق گزارش رسمی دیوان محاسبات، میزان عملکرد این بند طی سال‌های ۹۶ تا سال ۱۳۹۹ فقط ۸ درصد بوده است.

این نماینده مجلس به‌تازگی مدعی شد: طبق گزارش تفریغ بودجه ۱۴۰۰ دیوان محاسبات از محل احکام مقرر در بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ از مجموع ۳۲ هزار میلیارد تومان اعتبار جمعاً برای طرح‌های اشتغال و تولید به مبلغ ۱۸۹۶۳.۸۸ میلیارد تومان تامین شده و تخصیص منابع صورت گرفته است.

خاندوزی تصریح کرد: در سال گذشته مجلس مصوب کرده بود که ۳۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اجرای تبصره ۱۸ تعلق گیرد که نزدیک به ۱۸ هزار میلیارد تومان آن عملاً محقق شده است. غیر از بخشی که به کمک‌های فنی و اعتباری مربوط است، از ۱۸ هزار میلیارد تومان ذکر شده، ۴۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال در سال ۱۴۰۰ و نیمه ۱۴۰۱ تعلق گرفته است. یعنی برای اولین بار دولت نه‌تنها فقط با منابع خود بلکه با اهرم کردن منابع بانکها به اشتغال تسهیلات داده است.

وی افزود: بر اساس گزارش رسمی دیوان محاسبات درباره بودجه ۱۴۰۱ تا ۱۵ آبان سال جاری، عملکرد دستگاه‌های اجرایی درباره بند (الف) تبصره ۱۸ صفر بوده و هیچ‌گونه تخصیص منابعی برای امر اشتغال و تولید موضوع این بند بودجه صورت نگرفته است.

انتقاد از عدم تخصیص بودجه اشتغال با وجود رشد ۱۰۰ درصدی تخصیص!

به گزارش ایرنا، سه‌شنبه هفته گذشته بود که برخی نمایندگان مجلس از جمله رئیس مجلس، انتقاداتی به دولت و به طور خاص رئیس سازمان برنامه و بودجه در رابطه با تخصیص نیافتن بودجه اشتغال‌زایی (تبصره ۱۸ قانون بودجه) مطرح کردند. در همین رابطه محمدباقر قالیباف در صحن علنی هفته گذشته مجلس خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر اقتصاد عنوان کرد: زمانی که منابع محقق شده و ۱۰۰ درصد منابع معیشت را پرداخت کرده‌اید، چرا ۱۰۰ درصد سهم اشتغال پرداخت نشده؟ به جای ۳۲ هزار میلیارد تومان (در قانون بودجه سال گذشته) حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان پرداخت کردید یعنی ۱۳ هزار میلیارد تومان درآمد قطعی بخش اشتغال به موضوع اشتغال پرداخت نشده است.

وزیر اقتصاد و امور دارایی سپس در تشریح عملکرد دولت یازدهم در تخصیص بودجه اشتغال اظهار داشت: در سه ماه پایانی ۱۴۰۰ تا ۶ ماه اول سال ۱۴۰۱ عملکرد تبصره ۱۸ از ۱۰ درصد سال‌های قبل به ۱۰۲ درصد افزایش پیدا کرده است؛ یعنی بیش از ۱۰۰ درصد عملکرد این تبصره همراه با نظارت وزارت کار و مداخله هم‌زمان استان‌ها افزایش یافته است.

وی افزود: بدین معنا که اگر دولت یک ریال برای اشتغال زایی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اختصاص داد، بانک‌ها را موظفند تا ۱.۶ ریال برای اشتغال پرداخت کنند. از این میزان برای ۴۳ هزار طرح تا امروز تسهیلات پرداخت شده است. تعداد ۸ هزار طرح هم در کمیته‌های استانی در حال بررسی است یا در شبکه بانکی در حال پرداخت است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84940099/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%DB%B1%DB%B0%DB%B2-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D8%AA%D8%AE%D8%B5%DB%8C%D8%B5-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D8%AC%D9%87-%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%BA%D8%A7%D9%84

توسط داوود دانش‌جعفری

داوود دانش‌جعفری