افزایش ۶.۵ درصدی تولید شرکت‌های صنعتی در شهریور۱۴۰۱

تداوم روند رشد تولید کالاهای مصرفی

رشد تولید خودرو و قطعات در شهریورماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱.۹ درصد، ماشین‌آلات و تجهیزات ۱۶.۲ درصد و منسوجات ۱۴.۷ درصد رشد داشته‌اند. ضریب اهمیت خودرو و قطعات در شاخص کل ۱۳.۸ درصد، ماشین‌آلات و تجهیزات ۲.۷ درصد و منسوجات ۱.۹ درصد است.

افزایش ۶.۵ درصدی تولید شرکت‌های صنعتی در شهریور۱۴۰۱

افزایش ۶.۵ درصدی تولید شرکت‌های صنعتی در شهریور۱۴۰۱

شاخص تولید شرکت‌های کوچک در شهریورماه برای نخستین بار در سال جاری رشد مثبت و ضعیفی داشت (رشد ۱.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل)؛ با این وجود همچنان رشد شرکت‌های بزرگ در این ماه (حدود ۶ درصد) به طور معنی‌داری بیشتر از شرکت‌های کوچک‌تر بوده است.

همچنین موجودی انبار در شهریورماه در مجموع ۴.۱ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش داشته است؛ البته بخش عمده کاهش در تغییر موجودی انبار مربوط به بخش خودرو و قطعات می‌شود. در دوره یک ساله منتهی به شهریورماه امسال موجودی انبار در مجموع ۱.۳ درصد کاهش یافته است که این نشانه خوبی از رونق فروش در بازار محصولات صنعتی دارد.

به گزارش ایرنا از وزارت امور اقتصادی و دارایی، پژوهشکده پولی و بانکی در گزارشی از وضعیت ماهانه تولید صنعتی ۲۸۰ شرکت های بورسی اعلام کرد: اگرچه هر سه صنعت بزرگ کشور در شهریورماه رشد تولید مثبت داشته‌اند، اما با توجه به تداوم رشد بالای ۲۰ درصد در صنعت خودروسازی و قطعات، می‌توان مهم‌ترین دلیل رشد تولید صنعتی را عملکرد صنعت خودروسازی و قطعات دانست.

رشد تولید کالاهای مصرفی که از نیمه دوم سال ۹۹ تا انتهای سال ۱۴۰۰ همواره مثبت بوده، در دو ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ منفی شده است، اما از خردادماه رشد تولید این نوع محصولات مثبت شده و در تیرماه به حدود ۵ درصد رسید و در مرداد و شهریورماه رشد این شاخص به ترتیب به ۹ درصد و ۸ درصد شد.

در بخش کالاهای سرمایه‌ای، در ۴ ماه اخیر یعنی از اردیبهشت‌ماه تا شهریورماه سال ۱۴۰۱، با توجه به مثبت بودن رشد بالای تولید در ماشین آلات و تجهیزات، رشد تولید کالاهای سرمایه‌ای هم مثبت و قابل توجه بوده است.

رشد مثبت تولید صنعتی به اتکای رشد بالای تولید در شرکت‌های بزرگ اتفاق افتاده است و هرچند از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون (به جز دو ماه) رشد تولید صنعتی شرکت‌های کوچک همواره منفی و کمتر از رشد شرکت‌های بزرگ بوده است، اما رشد تولید صنعتی کشور در این بازه زمانی مثبت است.

افزایش ۶.۵ درصدی تولید شرکت‌های صنعتی در شهریور۱۴۰۱

رشد تولید کالاهای واسطه‌ای در نیمه دوم سال قبل بین منفی ۳ تا ۱.۵ درصد بوده است. شاخص تولید این محصول در فروردین‌ماه سال جاری بعد از ۱۰ ماه، به رشد مثبت ۴ درصد رسید. در دو ماه اردیبهشت‌ماه و خردادماه هم رشد تولید این محصول مثبت و زیر ۲.۵ درصد باقی ماند. اما شاخص تولید کالاهای واسطه در تیرماه و مردادماه بین ۴.۵ درصد و ۵ درصد رشد کرده است.

 بر اساس این گزارش این ۲۸۰ شرکت صنعتی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و فرابورس که به صورت ماهانه گزارش تولید خود را منتشر می‌کنند بیش از نیمی از تولید کشور را در اختیار دارند و بررسی آمار این شرکت‌ها در واقع وضعیت تغییرات تولید صنعت کشور را نشان می‌دهد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84914712/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%DB%B6-%DB%B5-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D9%87%D8%B1%DB%8C%D9%88%D8%B1%DB%B1%DB%B4%DB%B0%DB%B1

رشد ۲۱.۹ درصدی تولید خودرو و قطعات

در بخش فلزات اساسی باوجود افزایش ۹.۴ درصدی تولید، موجودی انبار در یک سال منتهی به مرداد ۳.۳ درصد افزایش داشته و بیشترین افزایش در موجودی انبار مربوط به صنایع شیمایی می‌شود.

توسط داوود دانش‌جعفری

داوود دانش‌جعفری