اعتراض میرکاظمی به اعمال تغییرات مجلس در لایحه افزایش حقوق/ قالیباف اعتراض دولت را وارد دانست

وی افزود: در این لایحه به شاغلین دولتی یک میلیون تومان حقوق اضافه می شود و بقیه مردم از هیچ حمایتی برخوردار نمی شوند و در مورد افزایش حقوق بازنشستگان هم همسان سازی به صورت تخصصی انجام نشده است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس افزود: بسیاری از مردم از تبعیض‌ها در دستگاه‌های مختلف گلایه مند هستند. به عنوان مثال یک فردی با مدرک کارشناسی ارشد در یک دستگاه با فردی دیگر با همان مدرک در دستگاه دیگر متفاوت است.

وی تاکید کرد: از نمایندگان می خواهم سقف در نظر گرفته شده در لایحه بودجه را به هیچ عنوان افزایش ندهند. البته هر تغییری لازم است در متن اعمال کنید ولی هیچ تغییری در سقف ایجاد نکنید.

سید ناصر موسوی لارگانی در موافقت با لایحه دولت گفت: طبق بند پ قانون برنامه ششم توسعه، دولت موظف بوده است افزایش حقوق کارکنان را نسبت به تورم سالانه انجام دهد و در بودجه سنواتی به رغم اینکه نیمه اول سال جاری حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را داشتیم، ولی شاهد افزایش ۱۰ درصد حقوق کارکنان بودیم تا قدرت خرید مردم به ویژه کارکنان دولت کاهش یابد.

 اعتراض میرکاظمی به اعمال تغییرات مجلس در لایحه افزایش حقوق 

وی ادامه داد: این مجلس ۳۸ هزرا میلیارد تومان در قالب لایحه بودجه برای رتبه بندی اختصاص داده سازمان برنامه به ۸۰ هزار نفر از معلمان پیمانی می گوید باید امتحان دهید تا پولتان را بدهیم، ما می خواهیم بگوییم پول معلمان را بدهید، بدون اینکه امتحانی گرفته شود.این مصوبه هیچ بار مالی ندارد.

در ادامه الیاس نادران عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مخالفت با این لایحه گفت: تصمیم کمیسیون در مورد این لایحه از تصویب یارانه ها بدتر است، این لایحه اقشار خاصی را مورد حمایت قرار می دهد و بقیه مردم از جمله کارگران ، زنان سرپرست خانوار ، افراد بیکار و کسانی که از آسیب اجتماعی رنج می برند در این لایحه مورد توجه قرار نگرفتند.

 در ادامه حمیدرضا حاجی بابایی رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در دفاع از گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص این لایحه گفت: آقای میرکاظمی در این خصوص ابهاماتی دارد،که باید بر طرف شود، ایشان ابهام داشت که سقف رفته بالا اما مجلس به میزان پولی که دولت کمک کرده سقف را افزایش داده است فقط ۳ هزار میلیارد تومان اختلاف نظر داریم که ۲ هزار میلیارد برای کمیته امداد و ۱۰۰۰ میلیارد برای ایثارگران است.

نادران در مخالفت: اعتراض به تعیین تکلیف معلمان طرح مهرآفرین در قالب لایحه افزایش حقوق 

در پایان نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات  لایحه دوفوریتی متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری با ۲۰۰ رأی موافق، ۱۸ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

نماینده مردم تالش بیان داشت: اگر قرار است متناسب سازی انجام شود و شاخص های هزینه واقعی زندگی مردم لحاظ شود این اعداد و ارقام متناسب نیست.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: معلمان طرح مهر آفرین، مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی، بازنشستگان کشوری و لشکری، مشمولان صندوق های مختلف بازنشستگی، ایثارگران و جانبازان، کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، مشولان نظام هماهنگ پرداخت، قضات، اعضای هیات علمی، نخبگان در این لایحه دیده شدند.

لارگانی در موافقت: اقشار مختلف حقوق بگیر از تبعیض در پرداخت گلایه دارند

در ادامه احدآزادی خواه نماینده مردم ملایر در موافقت با این لایحه گفت: آنچه که مردم امروز از آن گلایه‌مند هستند از فقر نیست بلکه از فرق است. به عبارتی مردم از تفاوت، دوگانگی و تبعیض ناراحت هستند و این لایحه به لطف خدا با این تفاوت و دوگانگی مبارزه خواهد کرد و راه حل منطقی و عادلانه برای همه اقشار جامعه پیشنهاد کرده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: البته تحقق منابع لایحه بودجه در حدود ۷۰ درصد است، در خواست دارین مجلس شورای اسلامی در جلسه غیرعلنی تشکیل دهند تا درباره منابع و مصارف بودجه توضیحات ارائه دهم تا عزیزان در جریان این موضوع قرار بگیرند که دولت چگونه با توجه به بدهی های سربار شده گذشته، کشور را اداره می‌کند.

 در ادامه محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در مورد تغییرات لایحه دولت در کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در کمیسیون برنامه و وبودجه مقرر شد نام این لایحه به عنوان لایحه اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۱ تغییر کند تا ترمیمی در حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری انجام شود ، بنابر این نام لایحه تغییر کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه- ۲۴ مهر- مجلس شورای اسلامی بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در مورد لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

در ادامه مسعود میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه در دفاع از لایحه دولت گفت: با اتفاقاتی که بعد از تصویب بودجه ۱۴۰۱ رخ داد و قیمت های جهانی در اسفند سال گذشته و بعد از نوروز افزایش یافت، همچنین با توجه به جنگ اوکراین و روسیه که به وقوع پیوست، قیمت کالاها افزایش یافت. با توجه به افزایش ۵۸ درصدی و ۳۸ درصدی حقوق کارگران طبق قانون کار، لازم بود برای بازنشستگان و کارمندان کشوری و لشکری ترمیم حقوق در ماه های باقیمانه سال انجام شود.

قالیباف گفت: در حل مشکلات بازنشستگان لشگری و کشوری چه افرادی که مشمول قانون مدیریت خدمات کشور هستند و چه افردی که مشمول قانون نظام پرداخت هماهنگ کارکنان دولت هستند. دولت و مجلس مصمم هستند به کارکنان دولت کمک کنند اما باید با ظرفیت های دولت هماهنگ باشد.

رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: چیزی که در کمیسیون ارائه دادند، با این موضوع فرق می کند و کلمات به گونه ای مطرح شده که سقف لایحه حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان سقف افزایش یافته است که این از سوی دولت شدنی نیست از نمایندگان می خواهم سقف لایحه دولت را در نظر بگیرید تا باری از دوش شاغلان و بازنشستگان برداریم.

وی ادامه داد: در این لایحه به خانواده ایثارگران و جانبازان هم توجه شده که جای قدردانی دارد. البته لایحه ممکن است جامع و کامل نباشد. اما از آنجا که قرار است در بودجه سالیانه ارقامی در نظر گرفته شود قابل قبول است و امیدواریم در لایحه بودجه سال آینده و برنامه هفتم توسعه پیشنهاداتی برای بهبود حقوق اقشار مختلف ارائه شود تا مشکلات آنان حل شود.

قالیباف اعتراض دولت را وارد دانست/ لایحه به کمیسیون بازگشت

وی افزود: افزایش ۹۰۰ هزار تومانی حقوق کارکنان متناسب با هزینه‌های زندگی مردم نیست این اعداد و ارقام بایداصلاح شود تا بتواند مطالبات اقشار آسیب پذیر را در مورد هزینه‌های زندگی آنها تامین کند.

وی تاکید کرد: به علت اینکه در گزارش کمیسیون برنامه و بودجه ابهام وجود دارد طبق ماده ۱۵۳ این لایحه را به کمیسیون باز می گردانم، کمیسیون، گزارش خود را نهایی کند تا در صحن بررسی شود.


منبع: https://www.irna.ir/news/84913138/%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B6-%D9%85%DB%8C%D8%B1%DA%A9%D8%A7%D8%B8%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%B9%D9%85%D8%A7%D9%84-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3-%D8%AF%D8%B1-%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AD%D9%87-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D9%82%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A8%D8%A7%D9%81نادران با اشاره به بند ۹ این لایحه گفت: در گزارش کمیسیون برنامه بودجه در مورد این لایحه آمده است کلیه معلمین طرح مهرآفرین مشمول قانون رتبه بندی معلمان بوده و باید به آنان بدون نیاز به آزمون کدشناسه دریافت کرده و مستخدم شوند این موضوع چه ربطی به افزایش حقوق و مزایای کارکنان دولت و اصلاح بودجه بندی کشور دارد.

وی افزود: نخستین بند این لایحه این است که چرا فقط برای کارمندان حقوق اضافه می شود، در حالی که چنین نیست و برای همه اقشار و طبقات مختلف جامعه افزایش حقوق در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه تصویب این لایحه موج جدیدی از افزایش قیمت را در کشور به دنبال خواهد داشت، گفت: با این مصوبه سنگ بنایی را می گذارید که در ابتدای سال ۱۴۰۲ ناچارید حقوق و دستمزد را ۲۰ درصد افزایش دهید، این موضوع را محاسبه کردید که در بودجه سال آینده تا چه اندازه بار مالی برای دولت دارد.

وی ادامه داد: در سال جاری فقط ۱۵ هزار میلیارد تومان سررسید اوارق است که تسویه می کنیم یعنی حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان امسال تسویه اوراق وجود دارد که قبلا مصرف شده است. ولی به رغم همه مشکلات و فشاری که در موضوع منابع وجود دارد، جلسات زیادی در دولت در نظر گرفته شد تا ترمیم حقوق کارمندان کشوری و لشکری در نظر گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین حق عائله‌مندی همه گروه‌ها افزایش خواهد یافت و مستمری بگیران کمیته امداد ۳۰ درصد افزایش حقوق خواهد داشت و کمک معیشت جانبازان ۲۵ درصد و زیر ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: دیروز جلسه ای در این خصوص داشتیم، اختلاف نظر در مورد اصلاحات کمیسیون در لایحه دولت وجود دارد طبق آیین نامه داخلی مجلس نباید سقف لایحه بیش از پیش بینی دولت افزایش یابد زیرا با اصول قانون اساسی مغایرت دارد.

در ابتدای این جلسه حسن محمد یاری در مخالفت با این لایحه گفت:این لایحه خوبی است و دارای امتیازاتی در کمک عائله بندی ، ایثارگران و مددجویان کمیته امداد و بهزیستی از نقاط قوت این لایحه است، اما ضریب ریالی مذکور در این لایحه با توجه به شاخص هزینه زندگی باید در لایحه بودجه سالیانه پیش بینی و در مجلس مصوب شود متاسفانه در ابتدای سال این شاخص و ضرایب توسط دولت لحاظ نشد.

آزادی خواه در موافقت: افزایش حقوق برای همه اقشار جامعه است

محمدیاری در مخالفت: افزایش ۹۰۰ هزار تومانی حقوق کارکنان متناسب با هزینه‌های زندگی مردم نیست

توسط داوود دانش‌جعفری

داوود دانش‌جعفری