قرار است این شهر ۱۰۵ مایلی(۱۷۰ کیلومتری) که بین دو خط آینهای از آسمانخراشها قرار خواهد گرفت، مجموعه وسیعی از امکانات مانند حمل و نقل سریع و امکانات رفاهی لوکس را در خود جای دهد.
تاریخچه پروژههای بلندپروازانه شهری
در نهایت، تجربه نشان داده است که اغلب در ابرپروژههای اینچنینی، صدها میلیارد دلار هدر میرود، در حالی که میتوان به طور مستقیم از آن به سود بیشتری رسید.
در عوض باید به روایت پشت بسیاری از این پروژههای عجیب و غریب در سالهای اخیر توجه کرد و آنچه را که آنها در مورد وضعیت وخیم سرمایهگذاری در کارهای عمومی به ما میگویند.
نگرانیهای حقوق بشری زیادی نیز در این میان وجود دارد. بن سلمان به خاطر نقش خود در قتل جمال خاشقجی روزنامهنگار سعودی بدنام است. عربستان سعودی نیز در زمینه رعایت حقوق بشر، به ویژه در مورد کارگران مهاجر، زنان و اخراج اعضای قبیله حویطات برای توسعه پروژه The Line بدنام است. چرا که فردی به نام عبدالرحیم الحویتی تنها چند ساعت پس از انتقاد از اخراج برنامهریزی شده قبیله خود از روستای الخریبه برای باز کردن راه این پروژه، در یک حمله توسط نیروهای امنیتی سعودی کشته شد. بنابراین طبیعی است که منتقدانی برای این ابرپروژه وجود داشته باشد.
امارات متحده عربی زمانی که شرکت دولتی سرمایهگذاری موبادالا(Mubadala)، شهر مصدر(Masdar) را با چشماندازی از آیندهای با فناوری پاک در خارج از ابوظبی راهاندازی کرد، سرانه زیست محیطی بسیار بالایی داشت و حالا تقریباً دو دهه بعد، این مکان به دلیل استفاده از فرآیندهای با انتشار آلایندگی بالا به شکل نیمه ساخته رها شده و ناتمام مانده است.
جزئیات ابرپروژه محمد بن سلمان با قیمت تخمینی ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد دلار قابل بررسی است. ابرپروژه نئوم قرار است یک کلانشهر در سواحل دریای سرخ باشد که یک زندگی لوکس را در شرایطی پایدار در تمام طول سال با انرژی پاک و زنجیره تامین برتر در یک محیط بینظیر ارائه میدهد.
پروژههای کلانشهری به شدت خصوصیسازی شده مانند نئوم، نشانهای از جریان یافتن پول به سمت پروژههای مهندسی اجتماعی است که اغلب بدون هیچ تعهدی برای خدمت بهتر به بشر، با شکست مواجه میشوند.
اما این نوع از منظره شهری بیپایان، مانند چیزی است که در داستان کوتاهی به نام «شهر متمرکز»( The Concentration City) نوشته جِی جی بالارد(J. G. Ballard) آمده است و سابقهای طولانی در مواجهه با شکست دارد.
وعده داده شده بود که این پروژه، عربستان سعودی را با افتتاح یکی از بزرگترین و کارآمدترین بنادر تجاری جهان، به کشوری بینیاز از نفت تبدیل میکند. اما چیزی که در نهایت حاصل شد این بود که برنامهریزان نه تنها در تخمین هزینههای ساخت و ساز، بلکه هزینههای اتصال نیز موفق نبودند. سرانجام، این پروژه ورشکسته و متوقف شد و تازه امسال سرمایهگذاران جدید آن اعلام شدند، به این امید که به رونق این منطقه که هنوز کمتر از ۱۰ هزار ساکن دارد، کمک شود.
پروژههای مشابهی در مقیاس کوچکتر در غرب، نظیر پروژههایی از جانب شرکت الفبت(Alphabet) و پروژه Quayside در تورنتوی کانادا نیز با چنین مشکلاتی دست به گریبان شدهاند.
عربستان سعودی نیز سوار بر آن موج اواسط دهه ۲۰۰۰ شد و به شهر اقتصادی ملک عبدالله(KAEC) افتخار میکرد، پروژهای به وسعت واشنگتن دی سی که توسط شرکت سهامی عام Emaar Economic City اداره میشود.
ضمن اینکه علاوه بر سوابق تاسف بار برای پروژههای کلانشهرها، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه(OECD) همچنین بر نقش مهم مناطق ویژه اقتصادی در پولشویی، قاچاق و سایر فعالیتهای غیرقانونی تاکید کرده است.
مناطق ویژه اقتصادی اخیراً محل نگرانی دانشگاهی، صنعتی، دولتی و سازمانهای غیردولتی شدهاند، اما دلایل بسیار محکمی نیز برای محبوبیت اولیه و فزاینده آنها وجود دارد. آنها در اشکال مختلفی از جمله بندرهای آزاد و مناطق آزاد تجاری وجود دارند و در مقیاس بزرگتر، به ویژه برای کشورهایی که سعی میکنند راه خود را از تنگناهای اقتصادی باز کنند، قطعاً مزایای خود را دارند.
اواسط تا اواخر دهه ۲۰۰۰ میلادی، دورهی اعلام پروژههای بلندپروازانه در مقیاس شهری بود که همگی حول ایدههای نوآوری دیجیتال و آینده انرژی پاک شکل گرفتند.
به گزارش ایسنا، از چین تا آمریکا، کشورها گاه به گاه رویای ابرپروژههای تجاری را در سر پروراندهاند و اغلب با شکست و در برخی موارد با موفقیتهایی مواجه شدهاند، اما باید دید واژه «موفقیت» در این ابرپروژهها چگونه تعریف میشود.
ضمن اینکه هیچ فهرستی از پروژههای کلانشهر بدون ذکر «شهر مریخی» شرکت اسپیسایکس متعلق به ایلان ماسک و «سیلندر چرخان اونیل» در مدار زمین متعلق به شرکت بلو اوریجین و بنیانگذار آن جف بزوس کامل نمیشود.
در حال حاضر این مکان شبیه به چیزی مانند «شهر ارواح» شده است و امارات متحده عربی به تازگی اعلام کرده که قصد دارد آن را به اولین منطقه اقتصادی فضایی جهان تبدیل کند.
اکنون جدیدترین پروژه مهندسی اجتماعی عربستان سعودی، شهری خطی به نام The Line است که در مسیر تبدیل شدن به تاسیسات بزرگ بعدی است که نوآوری را جشن میگیرد و در عین حال سؤالاتی جدی در مورد هزینههای انسانی ایجاد میکند.
تحقیقات و پژوهشهای بیشتر روی مناطق ویژه اقتصادی، آنها را به عنوان مکانهایی برای فرار مالیاتی نشان میدهد و به ناسازگاری آنها با شیوهها و دستور العملهای سازمان تجارت جهانی اشاره میکند.
نئوم؛ جدیدترین قمار عربستان سعودی
انگیزههای اعلام شده بن سلمان برای این پروژه نیازمند توجهی عمیقتر است. در واقع، برنامهریزی برای آیندهای بهتر برای کشوری که حدود ۶۵ درصد از شهروندان آن زیر ۳۵ سال هستند، چالش برانگیز است. علاوه بر این، دور کردن عربستان سعودی از اقتصاد مبتنی بر نفت، به سوی آیندهای سبزتر با کاهش شدید اثرات زیست محیطی انسانی میتواند منافع آشکاری برای سیاست بینالملل این کشور داشته باشد.
انتهای پیام