به گزارش ایسنا، راهاندازی خط ریلی شلمچه – بصره از ۲۰ سال گذشته مطرح بوده و در این سالها همواره فرآیند پرفراز و نشیبی داشته است، اما به دلایل متعدد از جمله حضور داعش در عراق تا نبود اعتبار و عدم توافق با عراق برای واگذاری اراضی مورد نیاز، هیچگاه مرحله اجرایی آن راه به جایی نبرده بود.
وی همچنین توضیح داد: طی تفاهمی که با طرف عراقی داشتیم، حدود دو ماه گذشته با حضور معاون اول ریاست جمهوری و نخست وزیر جمهوری عراق، در نقطه صفر مرزی یک کلنگزنی صورت گرفت برای اینکه کار ادامه پیدا کند.

فروردینماه بود که وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرای مسیر ریلی راهآهن شلمچه – بصره و پل متحرک توسط دو کشور خبر داد و در عین حال اعلام شد که عراق وعده داده بابت احداث این پروژه ۲۱۵ میلیارد دینار عراقی هزینه کند و به انجام این پروژه در سال ۲۰۲۳ هم تاکید کرده است.
آغاز مطالعات نهایی و عملیات اجرایی پروژه ریلی شلمچه – بصره در سال ۱۴۰۰، به نتیجه تصمیمات مقامات عراقی موکول شده بود؛ بهخصوص اینکه مسیر مورد نظر برای ساخت راهآهن میان دو کشور به مینروبی نیاز داشت؛ همان زمان رستم قاسمی – وزیر فقید راه و شهرسازی – دیدارهایی با مسئولان عراقی داشت تا زمینه توافق با عراق در خصوص اتصال ریلی ایران با این کشور را فراهم کند.
البته در این میان از گوشه و کنار هم اخباری مبنیبر عدم تمایل عراق به ادامه این پروژه شنیده میشد؛ اما از آن زمان دیدارها بین مقامات دو کشور ادامه یافت و مسئولان جمهوری اسلامی کشور از جمله مهرداد بذرپاش – وزیر راه و شهرسازی – و سیدمیعاد صالحی – مدیرعامل شرکت راهآهن – به پیگیریها درباره این پروژه ادامه دادند.
تعیین تکلیف راهآهن شلمچه-بصره
شلمچه – بصره، گام رو به جلو برای تجارت با عراق
آخرین وضعیت راهآهن شلمچه – بصره
انتهای پیام