به گفته وی ناترازی بانک ها دلایل مختلفی دارد. یکی از این دلایل به واسطه اتخاذ سیاست تنظیمی به کار برده شده توسط بانک مرکزی است. بانک های که با ناترازی مواجه هستند و حساب مازاد آنها از موجودی کافی برخوردار نیست، وقتی بانک مرکزی سپرده قانونی را افزایش می دهد این تامین سپرده قانونی از حساب مازاد بانک ها به درستی انجام نمی شود و تبدیل به بدهی بانک ها به بانک مرکزی می شود.
شیریجیان عنوان کرد:این اتفاق نقطه شروعی خوبی برای دلارزدایی بود. بخش عمده ای از تامین نیاز ارزی به صورت عمده یعنی در حوزه تامین نیازهای ارزی تجاری به صورت غیر دلاری و در قالب ارزهایی چون یورو، یوان، درهم، روپیه و… تامین می شود. اما آن چیزی که وابستگی دلار ما را در تامین نیازهای خارجی همچنان زیاد کرده است تامین نیازهای خرد از جمله نیازهای مسافرتی است. بانک مرکزی با توجه به تجربه خوبی که اتفاق افتاده است برنامه جدی دارد که برای تامین نیازهای ارزهای مسافرتی اعم از سیاحتی و زیارتی به کشورهای مقصد از ارز کشور مقصد استفاده کند و شرایط بهتری را ایجاد کند. که اتفاق خوبی برای دلار زدایی است.
وی در پاسخ به بحث دلار زدایی از اربعین نیز گفت: خوشبختانه اتفاق خوبی که امسال افتاد این بود که ما برای یک میلیون و صد هزارنفر از زوار بالغ بر ۱۹۰ میلیارد ریال که معادل شش همت می شود ارز اربعین را به صورت دیناری تامین کردیم. اتفاق خوبی که امسال افتاد و کیفیت تامین ارز برای مردم بهتر شد این بود که ۴۸ درصد از تامین ارز را به صورت غیرحضوری انجام دادیم یعنی در مرحله درخواست نیازی به مراجعه به شعبه نبود و این کیفیت تامین ارز بالاتر برد.
وی در پاسخ به اینکه علی رغم روند کاهشی نقدینگی رشد، پایه پولی همچنان بالا است و آمار نشان میدهد که این ناشی از بدهی بانکها است، این بدهی بانکها چقدر ناشی از کسری بودجه دولت و چقدر ناترازی بانکها است و بانک مرکزی چه برنامهای در این زمینه دارد، افزود: آن چیزی که بر تورم اهمیت دارد نقدینگی است. پایه پولی اصالت و محل اعراب تورمی ندارد. پایه پولی جزیی از نقدینگی است و آن چیزی که تبدیل به تورم می شود و می تواند قدرت خرید کذایی در اقتصاد ایجاد کند نقدینگی است که بانک مرکزی به درستی تمرکز خود را بر روی آن گذاشته است.

وی در پاسخ به این سوال که کاهش رشد نقدینگی چه تاثیری بر زندگی مردم دارد و برای مهار رشدنقدینگی چه اقداماتی انجام شده است؟ گفت: مجموعه اقداماتی که برای مدیریت نقدینگی انجام دادیم از طریق مجموعه سیاستهای تنظیمی برای مدیریت نقدینگی از جمله سیاست کنترل مقداری ترازنامه بانکها است که تاثیر جدی بر خلق نقدینگی بدون پشتوانه داشت. همچنین سیاست تنظیمی در قالب افزایش سپرده انجام دادیم و توانستیم مدیریت نقدینگی را انجام دهیم. در حقیقت در عین حال که توانستیم مدیریت نقدینگی را انجام دهیم نظام بانکی کشور از تامین مالی بنگاههای تولیدی غافل نشد.
وی ادامه داد: رشد نقدینگی در مردادماه امسال نسبت به مردادماه سال ۱۴۰۱ معادل ۲۶.۹ درصد بود و این عدد در مردادماه ۱۴۰۱ نسبت به مرداد ۱۴۰۰ که ۳۷.۸ درصد بود بالغ بر ۱۰.۹ درصد کاهش پیدا کرد که این نوید بهبود تورم را در دورههای آتی می دهد.
معاون اقتصادی بانک مرکزی اضافه کرد: رشد تجمعی نقدینگی در پنج ماهه نخست امسال معادل ۸.۱ درصد بوده است که نسبت به هدفگداری نقدینگی انجام شده دو درصد جلوتر هستیم و این عدد نسبت به ابتدای دولت ۱۶ درصد کاهش پیدا کرده است و این یعنی نقدینگی تورمساز ما شرایط بهتری نسبت به ابتدای دولت پیدا کرده است.
وی در پایان گفت: استفاده از ارز کشورهای مقصد کم و بیش انجام می شود ولی هنوز در یک مقیاس بزرگ مانند ارز اربعین اتفاق نیفتاده است. اما با توجه به تجربه خوبی که ارز اربعین کسب کردیم می توانیم آن را در مورد کشورهای دیگر نیز اجرایی کنیم.
معاون اقتصادی بانک مرکزی اظهار کرد:بانک مرکزی مجموعه از برنامه ها را در دست اقدام دارد. در بانک هایی که قابل احیا هستند که اغلب بانک های کشور جزو آن دسته هستند و شرایط درستی دارند یعنی با ناترازی دارایی در این بانک ها مواجه نیستیم، تمرکز جدی را بر اصلاح ناترازی آنها، افزایش سرمایه نظارتی، کاهش تسهیلات غیرجاری و کاهش بدهی دولت به شبکه بانکی قرار دادیم تا مقدار بدهی دولت به شبکه بانکی تسویه شود.
این مقام مسئول در بانک مرکزی در ادامه گفت: طی سالها گذشته نیز نشان داده است که بین پایه پولی و نقدینگی در طول سال رشد متناسبی وجود ندارد و معمولا نقدینگی و پایه پولی در بلند مدت رشد متناسب با یکدیگر دارند. اما اینکه گفته شده این افزایش پایه پولی ناشی از افزایش بدهی دولت است، درست نیست. در شهریور ۱۴۰۰ خالص بدهی دولت به بانک مرکزی معادل ۳.۷ همت بود و این در فروردین ۱۴۰۲ معادل منفی۱۳۳.۳ همت بود.
انتهای پیام