با یک حسابی سرانگشتی یارانه پرداختشده به بنزین در ماه ۷۹.۵ هزار میلیارد تومان و در سال ۹۵۴ هزار میلیارد تومان خواهد بود.
دراین میان ۲ راه پیش روی دولت قرار دارد. یا باید پالایشگاههای جدید برای تامین نیاز داخلی بسازد و یا بهینه سازی مصرف را در دستور کار خود قرار دهد.
نزدیک شدن میزان تولید و مصرف بنزین در کشور
موضوعی که واکنش مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی را به دنبال داشته است. سالاری هفته گذشته اعلام کرد که موضوع کیفیت خودرو در قانون هوای پاک و تکلیف سازمان استاندارد آمده و طبیعتا خودروها به تناسب مصرف باید استاندارد لازم را داشته باشند. تعداد خودروهای شخصی و موتورسیکلت در کشور حدود ۲۵ تا ۲۶ میلیون را شامل میشود.
میتوان مفهوم بهینهسازی مصرف سوخت را به لحاظ اهمیت جایگاه، معادل تولید و توسعه تلقی کرد؛ با در نظر گرفتن این موضوع که برای تولید ۵۰ میلیون مترمکعب گاز رقمی در حدود ۶ میلیارد دلار سرمایهگذاری نیاز است، بنابراین برنامهریزی و هدفگذاری برای صرفهجویی به مقدار ۲۰ میلیون مترمکعب در بخش مصارف خانگی و تجاری، با در نظر گرفتن هزینههای مرتبط با آن نهتنها منطقی که سودآور به نظر میرسد.
بدین ترتیب نه تنها صادرات انرژی ایران به صفر میرسد بلکه عمده مصارف انرژی نیز در بخشهای غیرمولد انجام شده که هیچ نقشی در افزایش تولید ناخالص داخلی کشور ندارند.
از سوی دیگر ایرانیها به طور میانگین در سال جاری روزانه حدود۱۰۰ میلیون لیتر بنزین مصرف کردهاند که از این میزان ۶۰ میلیون لیتر بنزین سهمیهای و ۴۰ میلیون لیتر نیز بنزین آزاد بوده است.
از سوی دیگر تفاوت فاحش قیمت این حامل انرژی با کشورهای همسایه که در مواردی تا ۸۰ درصد نیز برآورد میشود، باعث شده تا قاچاق با هر هزینهای برای برخی افراد جذاب و اقتصادی باشد.
این موضوع در بنزین نیز به شدت وجود دارد. بنزین که به عنوان سوخت خودروهای سواری مورد استفاده قرار میگیرد، به دلیل آنکه خودروها با کیفیت روز جهان فاصله دارند و همچنین به دلیل پایینبودن قیمت، جزو پرمصرفترین حاملهای انرژی ایران است.
«جواد اوجی» میگوید که امروز ظرفیت پالایشی کشور در زمینه تولید بنزین و نفتگاز در حال نزدیک شدن به مقدار مصرف در کشور است. یکی از وظایف وزارت نفت بحث تولید نفت، گاز و دیگر فرآوردههای نفتی است تا امنیت انرژی کشور تأمین شود.
نگاهی به قیمت بنزین با عدد اکتان ۹۲ در معاملات خلیج فارس نشان میدهد هر بشکه بنزین که معادل حدود ۱۵۹ لیتر است و یک محاسبه ساده نشان میدهد هر لیتر بنزین در خلیج فارس در سال جاری حدود یک دلار بوده که با میانگین قیمت ۲۸هزار تومان برای هر دلار به قیمت صرفی های بانک مرکزی، هر لیتر بنزین در خلیج فارس ۲۸ هزار تومان قیمت میخورد.
وی تاکید کرده که اگر استاندارد جهانی را داشته باشیم ۵۰ درصد کاهش مصرف بنزین محقق میشود.
بررسیها نشان میدهد اکنون برای ساخت یک پالایشگاه باید حدود ۱۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری صورت گیرد در حالی که با ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار سرمایهگذاری میتوانیم نسبت به بهینهسازی مصرف همان میزان فرآورده نفتی اقدام کنیم.
از سوی دیگر، هزینه کلان احداث پالایشگاههای جدید نفت خام و میعانات گازی در ایران گاهی تا ۳ برابر نرم جهانی نیز میرسد.
هر چند الگوی و فرهنگ مصرف سوخت توسط مردم نیز در بالا بودن میزان مصرف در کشور تاثیرگذاری است، اما گره اصلی مصرف افسارگسیخته در ایران تنها با اجرای پروژههای بهینهسازی مصرف سوخت باز میشود که اجرای آن بر عهده دولتها است.
به گزارش ایرنا، ایران از نظر شدت مصرف انرژی در جهان شرایط مناسبی ندارد و شدت مصرف انرژی در کشور ۲ برابر میانگین جهانی است. این موضوع تقریبا در تمام عرصهها وجود دارد هر چند که در سوختهای فسیلی از جمله گاز و فرآوردههای نفتی این شدت مصرف بالاتر است.
وی میزان پرداخت یارانه سوخت در کشور را سالانه ۸۰ میلیارد دلار دانست و گفت: این در شرایطی است که سال گذشته مجموع درآمدهای نفتی کشور ۴۳ میلیارد دلار بوده است.
بازکردن گره شدت مصرف انرژی با اجرای پروژههای بهینهسازی
وی درباره احتمال افزایش قیمت بنزین و طرح آزمایشی بنزین در جزیره کیش، تاکید کرد: مکررا عرض می کنم دستور کاری برای افزایش قیمت بنزین در سال جاری وجود ندارد.
به دلیل پرداخت یارانه بالا توسط دولت برای حاملهای انرژی در ایران و عدم پرداخت قیمت واقعی این حاملها توسط مصرفکنندگان، هیچ کدام از بخشها به دنبال بهینهسازی نیستند
اگرچه این اعداد به خودی خود بسیار بزرگ هستند اما زمانی که آن را با اعداد کلان بودجه و عملکرد آن در سال گذشته مقایسه کنیم عمق فاجعه مشخص میشود.
اگر تورم جهانی را سالیانه حدود ۲ درصد در نظر بگیریم هزینه ساخت یک پالایشگاه میعانات گازی ۱۲۰ هزار بشکهای، به قیمت امروز معادل ۲.۳ میلیارد دلار محاسبه میشود که اگر با الگوی ستاره خلیج فارس ساخته شود، ۱۲.۵ میلیون لیتر به تولید بنزین کشور اضافه میکند.
حجم سرمایهگذاری پروژههای بهینهسازی بسیار کمتر از هزینههای مربوط به توسعه میادین گازی است. برآوردها نشان میدهد که به ازای هر متر مکعب گاز، هزینه افزایش تولید گاز از طریق توسعه میادین گازی سه برابر بهینهسازی مصرف همان مقدار گاز است. در نتیجه بهینهسازی مصرف در مقایسه با سایر راهکارها در اولویت بالاتری از منظر اقتصادی قرار دارد.
روزانه یک هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان یارانه به بنزین سهمیهای و یک هزارمیلیارد تومان یارانه به بنزین آزاد تعلق میگیرد که نشان می دهد دولت هر روز بیش از ۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان یارانه به بنزین میدهد
با توجه به قیمت هزار و ۵۰۰ تومانی برای بنزین سهمیهای و ۳ هزار تومانی بنزین آزاد، هر لیتر بنزین سهمیهای ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان و هر لیتر بنزین آزاد نیز ۲۵ هزار تومان یارانه دریافت میکند تا به قیمتهای امروز به دست مصرفکننده ایرانی برسد.
افزایش دوباره مصرف بنزین و رسیدن مصرف در روزهایی به بالای ۱۰۰ میلیون لیتر در روز باعث شده تا توجه به بهینهسازی مصرف در این حوزه نیز بیشتر شود
هزینه ساخت پالایشگاهها بستگی به کیفیت محصولات دارد، یعنی هر چه میزان پیچیدگی یک پالایشگاه بالاتر باشد هزینه ساخت آن هم بالاتر است.
در حال حاضر روزانه ۲۵۰ میلیون لیتر فرآورده نفتی در ایران مصرف میشود که با هر تراز جهانی و با هر کشوری مقایسه شود بسیار بالا و ۵ تا ۶ برابر استاندارد دنیا است.
با وجود آنکه تمام بخشهای کشور بر لزوم کاهش مصرف انرژی تاکید دارند اما به دلیل پرداخت یارانه بالا توسط دولت برای حاملهای انرژی در ایران و عدم پرداخت قیمت واقعی این حاملها توسط مصرفکنندگان، هیچ کدام از بخشها به دنبال بهینهسازی نیستند.
رقمی که میتواند درآمد صادراتی بنزین را از کشور، آن هم در این شرایط افزایش قیمتهای جهانی سلب میکند و در آینده نزدیک هم ممکن است کشور را به وارد کننده فرآوردههای نفتی تبدیل کند.
کاهش ۹۰ درصدی هزینهها با بهینهسازی مصرف سوخت
بنابراین منطقی است با اجرای طرحهای بهینهسازی در کنار ایجاد تنوع در سبد سوخت کشور از جمله توسعه سی.ان.جی مصرف بنزین را کاهش داده و از محل این صرفهجویی، طرحهای توسعهای این صنعت از جمله کمک به افزایش ظرفیت پالایشی کشور را اجرا کرد.