همه آنچه باید درباره پاور کامپیوتر بدانید، به زبان خیلی ساده!

بنابراین برای جلوگیری از آسیب رسیدن به قطعات کامپیوتر، انتخاب پاوری که بتواند برق یا همان توان مورد نیاز قطعات کامپیوتر را تامین کند یا به عبارت دیگر، توانش بالاتر از توان مورد نیاز قطعات کامپیوتر باشد اهمیت زیادی دارد. منبع تغذیه قهرمان ناشناخته و اغلب فراموش شده‌ی هر کامپیوتر شخصی محسوب می‌شود و قطعه‌ای حیاتی برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم است. تمام انواع منبع تغذیه کامپیوتر (PSU) یک وظیفه‌ی اصلی دارند و آن تأمین برق مورد نیاز برای سایر اجزای کامپیوتر است. پردازنده، حافظه‌های ذخیره‌سازی مثل هارددیسک یا اس‌اس‌دی، رم‌ها، کارت گرافیک و حتی خود مادربرد برای فعالیت نیاز به پاور دارند. البته آنچه در بالا گفتیم این شبهه را برایتان ایجاد نکند که تمام پاورهای Cooler Master در همین حدند. این برند پاورهای خود را در نزدیک به ده سری تولید کرده که از بین آنها سری M و سری MasterWatt Maker جزء بهترین‌ها هستند با توانی بالای هزار وات که در یک مدل از آنها حتی به 2 هزار وات هم رسیده و استفاده از استانداردهای 80 PLUS پلاتین یا تیتانیوم با بازدهی بالای 90 درصد.

پاور کامپیوتر GP550A-ECO Rev3.1

از آنجایی که منبع تغذیه اولین جایی است که یک دستگاه الکترونیکی الکتریسیته دریافت می کند، در مقابل نوسانات برق و جهش ها نیز آسیب پذیرترین مکان است. بنابراین، منابع تغذیه برای کنترل نوسانات جریان الکتریکی طراحی شده اند و همچنان یک خروجی برق تنظیم شده یا ثابت را ارائه می دهند. برخی شامل فیوزهایی هستند که در صورت افزایش بیش از حد بالا، منفجر می شوند و از بقیه تجهیزات محافظت می کنند. با این حال، عاقلانه است که تمام وسایل الکترونیکی را به محافظ برق یا یو پی اس متصل کنید تا از آسیب دیدن آنها در اثر نوسانات الکتریکی جلوگیری شود.

توان واقعی به توانی اطلاق می شود که پاور بدون تحمل فشار در شرایط عادی قادر به تامین آن است ، اما توان حداکثر در حدود ۱ دقیقه می تواند در این توان فعالیت کند و بعد از آن از کار می افتد در کل حدود ۱۵۰ وات مابین توان واقعی و توان حداکثر تفاوت وجود دارد. به طور مثال پاوری باتوان ۵۸۰ وات دارای توان حداکثر ۷۳۰ وات است و توانایی تحمل بیش از این توان را نخواهد داشت پس همیشه سعی کنید در خرید پاور به میزان توان واقعی آن توجه کنید زیرا به عنوان ملاک قدرت اصلی و واقعی پاور شناخته می شود . پاورهای نسبتاً گران‌قیمت دارای قطعاتی تحت عنوان پردازشگر سیگنال دیجیتال جهت نظارت بر اتفاقات در حال جریان در سیستم هستند و این پردازشگرها در صورت لزوم می‌توانند ولتاژها را تنظیم کنند. همچنین این قطعات می‌توانند جزئیاتی در مورد وضعیت پاور برای کامپیوتری که از پاور استفاده می‌کند، نیز ارسال کنند؛ البته چنین قابلیتی برای کاربران عادی چندان مفید نیست؛ اما برای کامپیوترهایی که به‌عنوان سرور، ماشین‌های محاسباتی و موارد مشابه استفاده می‌شود، ویژگی مفید به شمار می‌رود. به چنین ولتاژی ولتاژ ریپل گفته می‌شود و بهتر است در حداقل میزان ممکن باشد.

در کل پاورها در سه دسته ماژولار، نیمه ماژولار و غیر ماژولار طراحی و تولید می شوند. با آگاهی از روش های بالا می توانید در هنگام خرید پاور کامپیوتر هوشمندانه تر عمل کنید. در کل پاورها در سه دسته کلی ماژولار، نیمه ماژولار و غیر ماژولار دسته‌بندی می‌شوند که جهت کسب اطلاعات بیشتر دراین‌باره به مقاله از طراحی پاور کامپیوتر چه میدانید؟مراجعه نمایید. در صورتی که منبع تغذیه به فیلترهای مناسب ورودی و خروجی مجهز باشد، تداخل فرکانس های رادیویی بر روی پایانه های ورودی و خروجی، باید در محدوده مجاز تعیین شده در استاندارد باشد.

  • کیس ها هم مانند دیگر وسایل الکترونیکی نیاز به سخت افزاری به نام پاور داردند.
  • انتهای کابل Molex سوراخی وجود ندارد بلکه چهار میله کوچک قرار گرفته‌اند که وارد محل مخصوص به خود در درایوها یا کارت‌های گرافیک قدیمی‌تر می‌شوند و توان مورد نیاز آنها را تامین می‌کنند.
  • بدین ترتیب کابل‌هایی که به آنها نیاز ندارید خود به خود حذف شده و از تجمع کابل داخل کیس که باعث نوعی به هم ریختگی و مانع گردش هوا می‌شود جلوگیری خواهد شد.
  • مقدار ولتاژ بر حسب واتی است که PSU می‌تواند به قسمت‌های مختلف کامپیوتر شما ارائه دهد.
  • مطابق با استاندارد، طراحی مدار، کیفیت قطعات داخلی و دور فن به گونه ای باشد که باعث بالا رفتن عمر مفید منبع تغذیه گردد.

مطمئنا برای هیچ کسی خوشایند نیست که سیستم کارش ب یک اشتباه کوچک از بین برود. برای جلوگیری از این اتفاق ناگوار برای کامپیوتر شخصی داخل خانه تان و یا سیستم محل کارتان ، شما نیاز به یک پاور خوب و باکیفیت دارید. این پاور باید آنقدر با کیفیت باشد که شما بتوانید با خیالی آسوده و راحت به آن اعتماد کنید و وظیفه برق رسانی به سیستم تان را برعهده او قرار دهید. منبع تغذیه یا پاور قطعه بسیار مهمی است زیرا بدون آن، بقیه سخت افزارهای داخلی نمی توانند کار کنند. مادربردها ، کیس‌ها و منابع تغذیه همگی در اندازه‌های مختلفی هستند که به آنها فرم فاکتور می‌گویند .

راهنمای خرید بهترین گوشی سامسونگ به ترتیب قیمت از ارزان‌ترین تا گران‌ترین گوشی samsung (اردیبهشت