ترکیبی از رقابت و همکاری باید بین فعالین اقتصادی وجود داشته باشد
زاهدی افزود: بنابراین باید رویکردها برای دانشبنیان کردن اقتصاد با توجه به حوزههای مختلف، متفاوت باشد. در مورد بحث اقتصاد آزاد و مقولههای رقابت و همکاری، باید گفت که رقابت و همکاری سر جای خود رویکردهای درستی است. مثلاً در خودروسازی کشور، دو خودروساز اصلی باید همکاری کنند و رقابت در لایههای دیگر باشد. ولی در آموزش عالی همکاری معنا ندارد و دانشگاه آزاد اسلامی نمونه ناموفق افزایش مقیاس بیدلیل است.
وی ادامه داد: بخش کمی از شرکتهای دانشبنیان در حوزههای راهبردی کار میکنند و بیشتر شرکتها در حوزه خدمات کار میکنند. اینها باید هدایت شوند و در مواردی که خلأ و شکاف بهرهوری وجود دارد به کار گرفته شوند.
در بخش دیگری از نشست محمد امینی رعیا مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی، اقتصاد منبع محور و دانشمحور دو نوع اقتصاد و رویکرد موجود در کشورهاست. برخی از اقتصادها رشد وابسته به درون دارند و برخی که منبع محور هستند رشد وابسته به بیرون نظیر فروش منابع طبیعی، سرمایهگذاری خارجی و … دارند. اقتصاد منبع محور از نظر مقاومسازی اقتصاد خدشه دارد. دلیل اینکه اقتصاد ایران در ده سال اخیر رشد منفی داشته و نرخ تشکیل سرمایه نیز در حال حاضر در ایران رشد منفی دارد و اقتصاد کشور در حال کوچکتر شدن است، همین مسئله است. اقتصاد منبع محور در مواجهه با تکانههای بیرونی مانند تحریم دچار مشکل شده و ضعیف میشود. با توسعه اقتصاد دانشبنیان بهرهوری رشد میکند.
وی ادامه داد: دانشبنیان شدن باید در عمل خود را نشان دهد. رشد شکلی اقتصاد کشورها خیلی مضر است. در کتاب «اقتصاد سیاسی ایران» نوشته دکتر کاتوزیان در قبل از انقلاب آمده است که اقتصاد ایران در دوره پهلوی دچار شبه مدرنیسم شده است. یعنی از نظر شکلی کارهایی انجام شده و زیرساختهایی ایجاد شده اما مبنایی وجود نداشته است. در اقتصاد دانشبنیان هم نباید دچار کار شکلی مثل افزایش تعداد شرکتهای دانشبنیان بود. در مورد افزایش بهرهوری دولت میتواند مؤثر باشد.
وی با اشاره به شکاف بین تولید اسناد علمی و نوآوری گفت: بخشی از شکاف به وجود آمده ناشی از تأخیر و زمانبر بودن اقدامات است که طبیعی است. اما اساسا در کشور بین «دانایی» و «توانایی» شکاف جدی وجود دارد. به این صورت که مقاله علمی زیاد تولید میشود ولی مهارت تبدیل آن و ورود به بازار وجود ندارد. بنابراین ابرمسئله حوزه علم و فناوری در ایران، تبدیل دانش به ثروت یا همان تبدیل دانایی به توانایی است.
سیاست صنعتی، مشخصکننده میزان سرمایهگذاری در هر بخش از اقتصاد است
به گزارش ایرنا، بر اساس آماری که سازمان ملی بهرهوری ارائه کرده، متوسط رشد بهرهوری کل عوامل تولید در هشت سال دولت گذشته منفی ۳/۰ درصد بوده است.
وی در ادامه با اشاره به چگونگی رشد بهرهوری گفت: رشد بهرهوری چهار ریشه دارد که عبارت از تدبیر، نوآوری، همکاری و رقابت است. در این نشست در رابطه با نوآوری و دانشبنیانی صحبت میشود. در پیام نوروزی امسال رهبر معظم انقلاب، هدف از دانشبنیان شدن اقتصاد کشور، رشد بهرهوری بیان شده است. ملاحظه میشود که رشد تعداد شرکتهای دانشبنیان زیاد بوده است اما آیا این رشد بالا به افزایش بهرهوری منجر شده است؟ جواب منفی است. متوسط رشد بهرهوری طی ده ساله اخیر حدود منفی یک درصد بوده است. در حالی که هدف تحقق رشد ۲.۸ درصدی در بهرهوری داشتهایم.
در همین زمینه، سومین نشست از سلسله نشستهای «اقتصاد دانشبنیان؛ چیستی، موانع و الزامات» دوشنبه ۲۵ مهر با موضوع «راهبرد ارتقای بهرهوری از مسیر دانشبنیان شدن اقتصاد کشور» توسط اندیشکده اقتصاد مقاومتی و با میزبانی سازمان ملی بهرهوری ایران برگزار شد. در این نشست ارتباط میان ارتقای بهرهوری و تحقق اقتصاد دانشبنیان بررسی شده و الزامات و موانع افزایش بهرهوری از مسیر اقتصاد دانشبنیان تشریح شد.
ابرمسئله حوزه اقتصاد دانشبنیان در ایران، تبدیل دانش به ثروت است
امینی در ادامه به بررسی وضعیت بهرهوری در دو حوزه امنیت غذایی و امنیت انرژی پرداخت و گفت: در حوزه تولید گندم، میزان تولید گندم ایران در هر هکتار به طور میانگین ۱ تا ۲ تن است اما این رقم در جهان بین ۳ تا ۴ تن در هر هکتار است. این در حالی است که نزدیک به ۵۰ درصد زمینهای کشاورزی درگیر تولید گندم است. ایران در سال نزدیک ۱۰ میلیون تن تولید گندم دارد و این رقم میتواند با افزایش بهرهوری به ۳۰ میلیون تن برسد. مصرف کل کشور نیز ۱۵ میلیون تن در سال است که با افزایش بهرهوری میتوان صادرکننده گندم شد. سازمان ملی بهرهوری هم با سیاستها و سرمایهگذاریهایی میتواند این خلاها را شناسایی کند و بهرهوری را بالا ببرد.
تحقق اقتصاد دانشبنیان موجب تحریم ناپذیر شدن اقتصاد کشور خواهد شد
دکتر پیشوایی با اشاره به اینکه شکاف دومی هم وجود دارد که باعث شده نوآوری به بهرهوری منجر نشود، گفت: منطقاً باید با افزایش نوآوری، بهرهوری افزایش یابد اما در برخی مواقع این نتیجه اتفاق نیفتاده است و این مسئله به دلیل عدم وجود رشد ارگانیک بوده است. به عنوان مثال «سیلیکون ولی» در آمریکا به عنوان درهای (شهرکی) موفق در نوآوری و اصطلاحاً بهشت نوآوری دنیا شناخته میشود. برخی کشورها به اشتباه خیال کردهاند که صرفاً با ایجاد چیزی شبیه به این دره میتوانند نوآوری را افزایش دهند. مثلاً عربستان، دره ریاض را احداث کرده و خیلی برای آن هزینه کرده است ولی در نوآوری موفق نشده است. در حالی که مشکل اصلی، نبودن این مکانها نیست بلکه این مکانها به صورت تدریجی و خودجوش پدید آمده و به صورت ارگانیک رشد کرده است. لذا باید یک نگاه زیست بومی به حوزه نوآوری داشته باشیم و برای بلوغ آن طراحی کنیم. در این مسیر باید بیصبری نداشته باشیم و به فکر دوران بلوغ باشیم که چگونه ایدهها به مرحله ارزش در بازار برسند.
این نکته نیز قابل ذکر است که برای انجام هر کاری در کشور، راهی بر مبنای قانون و یا سیاست پیدا میشود و مسئله نبود سیاست بالادستی و یا فقدان قانون نیست. بلکه مسئله اصلی، ضعف در اقدام است. در بحث کشاورزی مسئله فقط فناوری سخت نیست. گاهی اوقات نیاز به فناوری نرم و ایجاد انگیزه بازیگران است. مثلاً در اقتصاد نفت نیز مشکل فناوری وجود ندارد بلکه ایجاد انگیزه یکی از مسائل اصلی برای استفاده و کارآمدی فناوریهای سخت میگردد.
مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی ادامه داد: در حوزه امنیت انرژی نیز بهرهوری اهمیت بالایی دارد و در صحبتهای مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۳ به آن اشاره شده است. ایشان در این مورد فرمودهاند که اگر بهرهوری انرژی بالا برود، ۱۰۰ میلیارد دلار صرفهجویی اتفاق میافتد. این عدد با بررسیهایی که ما در این حوزه داشتیم کاملاً همخوانی دارد. با افزایش بهرهوری در پالایشگاهها میتوان فرآورده بیشتری به دست آورد و مشکل اصلی این پالایشگاهها در دولتی بودن آنهاست چراکه در مدل مدیریت دولتی، دلسوزی لازم وجود ندارد.
وی تصریح کرد: در چین بیشتر دانشمندها را برای حل مشکلات واحدهای تولیدی بسیج کردند و از آنها صرف کارهای علمی و دانشگاهی محض را نخواستند و سعی کردند آنها را عملیاتی کنند. در ادامه نیز یک برنامه کلان ۱۲ ساله به نام «برنامه علم چین» طراحی کردند که در آن ۱۳ بخش مختلف اقتصاد چین و ۵۷ وظیفه تعیین شد و هدف اصلی این سند پاسخگویی به ۵۷ وظیفه تعریف شده بود. لذا بهرهوری به تولید علم پایه نیز بستگی دارد.