ظرفیت همکاری در حوزه‌های پتروشیمی، خودروسازی و گردشگری با صربستان

وزیر صمت با اشاره به کمیسیون مشترک ایران و صربستان خاطرنشان کرد: در کمیسیون مشترک قبلی ایران و صربستان در سال ۱۳۹۷ اسناد قابل توجهی در زمینه های مختلف تبادل شده و حالا در آستانه اجلاس پاییز می‌توانیم موضوعات بیشتری در دستور کار قرار دهیم و آمادگی داریم سرمایه‌گذاران صرب را بپذیریم همینطور به طور مشترک در زمینه های مختلف سرمایه‌گذاری کنیم.

علی‌آبادی همچنین گفت: شرکت‌های ایرانی از جمله مپنا، یک برند معتبر در حوزه انرژی در دنیا هستند و بیش از ۲۰۰ محصول مدرن دارند.

همکاری مطلوب در حوزه‌های پتروشیمی، حمل و نقل، خودروسازی، نفت و گاز و گردشگری

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402050302153/%D8%B8%D8%B1%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%B4%DB%8C%D9%85%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%88-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%B5%D8%B1%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86

علی‌آبادی اضافه کرد: دنیا در حال تجربه‌های جدید بوده و انقلاب صنعتی نسل چهارم و پنجم در حال وقوع است و روابط نیز باید هم تراز با این پیشرفت‌ها شکل بگیرد و جمهوری اسلامی ایران هم در این زمینه‌ها رشد خوبی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه دارو های گیاهی، تولیدات فرهنگی و تامین نیازهای مختلف با توجه به اقلیم خوب ایران ظرفیت های بالایی داریم و انجمن‌های فعال ما در این زمینه آماده همکاری هستند. ضمن اینکه در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی نیز آماده همکاری با صربستان هستیم و البته گردشگری سلامت هم میتواند بهانه خوبی برای گسترش روابط باشد.

وزیر صمت ادامه داد: ایران سرزمین عرفان و شعرا و سرزمین تمدن و فرهنگ است اما به‌خاطر ظلم کشورهای امپریالیستی فرهنگ این ملت به نحو دیگری در دنیا مخابره شده است اما امیدوارم از رهگذر توسعه‌ی روابط فرهنگی و با توجه به سابقه شخصی شما در شعر و ادبیات روابط شکل تازه ای به خود بگیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با رئیس مجلس صربستان اعلام کرد که تراز تجاری دو کشور با وجود رشد مناسب در سال‌های اخیر به نسبت روابط سیاسی رضایت‌بخش نیست.

وی افزود: ایران یک بازار مستقیم ۸۰ میلیونی دارد اما با توجه به روابط خوب همسایگی این بازار به ۴۰۰ میلیون نفر می رسد و با توجه به اقتصاد بزرگ برخی کشورهای همسایه ایران این فرصت برای صربستان بسیار مطلوب است.

اورلیچ با اشاره به بازدید از کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران نیز، گفت: صربستان پنجره‌ای در کتابخانه ملی ایران دارد و خوشحالیم که ایران نگاه ویژه‌ای به کشور ما دارد و از حمایت ایران برای میزبانی صربستان از اکسپو تشکر می‌کنم.

«ولادیمیر اورلیچ» رئیس مجلس صربستان نیز در این دیدار گفت: همانطور که رؤسای جمهور دو کشور توافق کردند ما نیز به‌دنبال توسعه روابط دو کشور هستیم و وزارت صمت ایران نیز برای توسعه روابط ایران و صربستان از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در ادامه تاکید کرد: در زمینه پتروشیمی، حمل و نقل، خودروسازی، نفت و گاز و به ویژه گردشگری می‌توانیم همکاری‌های خوبی با هم داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری ایران و صربستان تصریح کرد: من از اقلیم زیبا و ظرفیت‌های خوب کشور شما چیزهای زیادی شنیدم و ایران نیز به همین شکل ظرفیت‌های خوبی دارد. ضمن اینکه ایران ۴۰ سال سابقه مبارزه با استکبار و بیش از ۲۵۰۰ سال سابقه تمدنی دارد که برای مردم صربستان می‌تواند عبرت‌آموز باشد.

به گزارش ایسنا، عباس علی‌آبادی –  وزیر صنعت، معدن و تجارت – در دیدار با «ولادیمیر اورلیچ» رئیس مجلس صربستان و هیات همراه، با بیان اینکه روابط تجاری وقتی عمیق می‌شود که ما به سمت روابط فنی و علمی برویم، گفت: تراز تجاری ایران و صربستان به نسبت سطح روابط سیاسی دو کشور رقم بسیار ناچیزی است و معتقدم مناسبات و ارتباطات ما حتماً منجر به توسعه روابط از سایر بخش‌ها نیز خواهد شد.

از همکاری‌های صنعتی و تولیدی استقبال می‌کنیم

وی تاکید کرد: حجم مبادلات تجاری و اقتصادی با وجود رشد خوب در سال‌های اخیر رضایت بخش نیست و انتظار داریم در سال جاری در برخی زمینه‌ها این حجم سه برابر گذشته رشد داشته باشد و اگر اراده ی متقابل وجود داشته باشد، این میزان رشد بیشتری نیز خواهد داشت.

رئیس مجلس صربستان با بیان اینکه رئیس صربستانی کمیسیون مشترک ایران و صربستان، وزیر دفاع و معاون نخست وزیر است و این نشان دهنده اراده بالای ما در توسعه روابط است، تاکید کرد: ما از همکاری‌های صنعتی و تولیدی استقبال می‌کنیم، همچنین در بخش ساختمان‌سازی و ارتباطات نیز آمادگی همکاری با ایران را داریم و حتماً به دنبال این خواهیم بود تا سرمایه‌گذاران خود را برای حضور در ایران تشویق کنیم.

وی ادامه داد: ما مبتکر ایده بالکان آزاد هستیم و با توجه به این ابتکار حجم مبادلات متقابل بین اعضا ۳۵ درصد افزایش یافته و ایران نیز می‌تواند در این ایده شریک شده و از ظرفیت های آن استفاده کند.

توسط داوود دانش‌جعفری

داوود دانش‌جعفری